Okt 212014
 

Har du en krånglande mage? Du är inte ensam. Det är ett problem som många i allra högsta grad brottas med.

Magbesvär går under samlingsnamnet IBS. IBS innebär att man har obehag som har att göra med mag-tarmkanalen. Namnet är en förkortning av den engelska benämningen irritable bowel syndrome. Det finns ingen bra svensk beteckning på sjukdomen, men funktionella tarmbesvär används ofta eftersom det finns en rubbning i hur man upplever att tarmen fungerar. Besvären brukar även kallas colon irritabile eller känslig tarm.  Det finns ingen enhetlig symptom utan de flesta upplever varierande grad av besvär. Någon botande medicin finns inte, men man kan mildra besvären genom att man undvika viss mat.

Till exempel bör du undvika
mjölk, mjöl  och gluten, vissa reagerar även negativt på mycket stärkelserika produkter som potatis, ris, rotfrukter och fullkornsprodukter etc. Det kan gå bra att äta vid något enstaka tillfälle men två dagar i rad ger ofelbart problem. Undvik även rött kött och för mycket fibrer! Vissa fibrer är väldigt bra men för IBS-känsliga tarmar kan det vara förödande.

Istället bör du äta
soppor och varm smörjande mjuk mat ( läs barnmat). Typ varma grytor. Ät vitt kött
som kyckling, fisk och skaldjur. Sallad och grönsaker med gröna löv brukar fungera utmärkt, undvik dock råkost som till exempel rårivna rotfrukter. Varmt te med mynta brukar vara bra att dricka, även till maten. Äter du kall mat så se till att dricka varmt till maten.

Det här kan du äta mer av
Fett: smör, olivolja, kokosfett, soja, grädde, get- och fårost.
Grönsaker: Alla grönsaker förutom kål, rå lök och rotfrukter. Koka alla grönsaker, de får inte vara rårrivna.
Proteiner: Lamm, vilt, kyckling, ägg, fisk och skaldjur.
Nötter och frön: Pumpa- och linfrö, paranötter, valnötter.
Istället för gluten kan du använda bovete, quinoa, hirs och amarant

Många går upp i vikt för att de har skadad tarmvägg (av gluten eller aggressiva jästsvampar). Eller för att de har tarmdysbios. Det senare betyder att man har ohälsosam tarmflora som orsakas av antingen  antibiotikakurer, slarv med maten, stress, alkohol, för mycket socker, skräpmat eller vita kolhydrater.

Stavgång

Ett litet tips till er som besväras av IBS.  Meditation eller yoga brukar vara väldigt välgörande. Stress förvärrar en orolig mage och kan orsaka en attack med magvärk och förnyade besvär.
Motion som promenader och rörelse underlättar tillvaron. För mycket stillasittande och inaktivitet förvärrar den. En timmas motion varje dag, som till exempel stavgång, är super!

Rekommendera detta till någon annan
  • Facebook
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
  • Yahoo! Buzz
 Posted by at 15:41

Sorry, the comment form is closed at this time.