Okt 172014
 

Ibland får man ett mail i en fråga som man är lite extra engagerad i. Det här med frukostens vara eller inte vara till exempel. Och hur kraftig frukost man bör äta? Är gröt bättre än smörgåsar?
Jag ska försöka reda ut begreppen lite och ge några tips på en god och enkel frukost.

Ja, alla har sina åsikter om vilka av dagens mål som är viktiga och vilka som inte är det. Frukosten är ett sådant dilemma. Hur viktig är den? Det är svårt att veta var man skall dra gränsen. Makrobiotikerna har sina idéer och RAW-food förespåkarna en annan. Så låt oss ta allt från början.  Som ett grundläggande steg, i all matlagning,  anser jag att man bör laga all mat från grunden och sträva efter att använda ekologiska produkter och fina råvaror.

Frukosten så kan den vara lite problematiskt för en del. Barn är ofta inte så hungriga på morgonen. De kan känna av stress och trötthet, att då sätta sig och äta frukost passar inte alla. Dessutom skall man även ta hänsyn till vilken personlighetstyp barnet har. Om man vet att barnet reagerar på lågt blodsocker genom att bli sur och tvär och vägra äta, så ska man se till att den får i sig något lätt först. För dessa passar exempelvis en smoothie gjord på ekologisk yoghurt, bär eller banan alldeles utmärkt.

Vissa kroppstyper behöver inte heller så mycket frukost utan ”går på energin” från gårdagen. Då kan en lätt smoothie också vara en bra start på dagen. Gott, närande och inte så dyrt. Att göra en smoothie är enkelt. Det är bara att blanda allt i en mixer och sedan servera i högt glas.

Andra har en glupande hunger och de behöver en kraftigare frukost.  Grovt hembakat bröd med något proteinrikt pålägg av typ humus, avokado, bra skinka, leverpastej eller liknande, är en bra och mättande början. Till det kan man servera juice eller te utan socker. Här är ekonomin en viktig pusselbit för många och måste därför beaktas. Det kan vara en viktig omständighet för vad som är möjligt att genomföra och inte.

Porridge_Barkats

Så har vi det här med grötens vara eller inte vara. Det jag kan rekommendera och som jag själv skrivit om är Dinkelmannagrynsgröt. Egenskaperna hos Dinkeln finns väl beskrivet hos många experter. Det är bra mat för hjärnan, innehåller rikligt med B-vitamin och massor av mineraler! Dinkel är ett mycket fint sädesslag och numera finns alltså även mannagrynsgröt från sädesslaget.

Vanlig mannagryns- alt risgrynsgröt är inte så toppenbra frukost. Helt vita produkter innehåller snabba kolhydrater och dåligt med fibrer. Men det är självklart bättre med dessa grötalternativ än att äta en chokladkaka, sockerberikade frukostflingor eller en croissant med sylt. Allt man tar sig för i livet har ett perspektiv. Servera gröten med hemgjord äpplemos eller gör egen sylt sötad med kokospalmsocker som har lågt GI och innehåller mer vitamin än vanligt socker,  så smakar det bättre.

Ja, det här är några tips om frukostvanor. Ni som är föräldrar har nu lite att bita i.
Hoppas att det skall smaka för hela familjen!
Lev väl och kom ihåg. Gör det enkelt.

Rekommendera detta till någon annan
  • Facebook
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
  • Yahoo! Buzz
 Posted by at 15:50

Sorry, the comment form is closed at this time.