Okt 152014
 

Tidningen Metros artikel om riskerna med proteintillskott skapade mycket debatt. Hur ska man resonera kring proteintillskott och allt man läser om och får höra genom vänner?

Det mesta av det protein kroppen tillgodogör sig kommer från fast föda. Vanligaste proteinkällorna är ägg, kyckling, kött, fisk och mjölkprodukter med mera.
Varför är det så att vi inte bara håller oss till dessa alternativ av proteinkällor?
I många fall har det att göra med bekvämlighet. Idag vill vi ha en bekväm vardag och ofta är vi ute efter sätt att förenkla den så att vi kan göra annat istället. Finns det då ett enkelt sätt att förse kroppen med grundläggande byggstenar, som dessutom är relativt billigt och lätt, är det svårt att kritisera de som utnyttjar det.  Det kan inte bli enklare än att blanda lite pulver i vatten och dricka rakt upp och ner. En enkel källa till protein som inte kräver varken värme eller tillagning. Det kan dessutom enkelt tas med i träningsväskan eller i jackfickan.

Varför vissa använder proteintillskott i så hög grad bör  också ta med i beräkningen. Det flesta som utnyttjar det är människor som styrketränar på ett eller annat sätt. För många handlar det om att nå uppsatta mål med vikt och/eller kroppsbyggnad. Proteinet är en viktig del i kosthållningen för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig träningen. Enligt kända rön behöver kroppen ca 1,5 gram protein per kilo kroppsvikt och dag för att bygga muskler. Om du är medveten om att protein är nödvändigt för att bygga muskler, men samtidigt får höra att pulvret är något du borde hålla dig borta från, så måste du ersätta en proteinkälla med en annan.

Kaloriöverskott
Det kan till exempel innebära att man äter mer kött, ägg och fisk och dricker mer mjölk. Problemet blir då att man måste äta väldigt stora portioner, eftersom proteinhalten i mat inte alls är lika hög som i proteintillskott. Följden blir att samtidigt som du når det dagliga proteinintaget kommer du även att få i dig en stor mängd annan energi och uppnå ett kaloriöverskott. Om du äter ett ägg så innehåller det ungefär 7 gram protein, men också  21 gram fett av olika slag. Det är 189 kalorier du lätt kunde ha undvikit med hjälp av proteinpulver.

Överdosering
Men som med så mycket annat ska man inte överdriva. Metros artikel poängterade att det finns en rimlig gräns för vad som blir för mycket. Det är naturligtvis korrekt. Problemet är att ett exakt tak för vad som gränsar till ohälsosam konsumtion av protein inte går att  fastställa. Fortfarande vid det dubbla rekommenderade dagliga intaget anses protein vara säkert.
Visst finns det en gräns även om den inte är väldefinierad. Att flera gånger om dagen förse kroppen med stora mängder protein är naturligtvis inte nyttigt ur hälsoperspektiv. Men så är det med all överdriven konsumtion. Överdoserar man tar kroppen skada på ett eller annat sätt. Så det är inget konstigt med det.

Fördela det över tid
Det är inte heller bra att proppa i sig hela dagens dos av protein vid ett och samma tillfälle under dagen. Ett jämnt intag resulterar i högre stimulering av muskelproteinsyntesen. Det finns även undersökningar som tyder på att kroppen inte kan tillgodogöra sig stora mängder protein på kort tid. Sprid ut det extra intaget vid minst tre tillfällen per dag. Gärna som ett mellanmål. Då ger du kroppen en chans att tillgodogöra sig de extra proteinerna utan att för den skull få mer kalorier att jobba med. För har du en möjlighet att tillgodogöra dig samma mängd protein utan att för den skull få i dig lika mycket extra kalorier vore det väl dumt att inte utnyttja det? Speciellt om målet är viktnedgång utan att för den skull förlora muskelmassa. Det är också en av anledningarna till att extra protein inte bara ska intas i samband träning. Det blir kompletterande protein utan att det bifogas oönskade kalorier. Ett enkelt och nyttigt mellanmål som sparar dig de där extra kalorierna som hindrar dig att nå ditt mål.
Proteinpulver2
Vårt proteinpulver
I webshopen har vi åter vårt populära proteinpulver i lager. Det är ett ultrafiltrerat vassleproteinkoncentrat från svenska gårdar smakasatt med naturligt kakao- eller vaniljpulver, Det innehåller också 18 olika aminosyror samt en unik probiotisk bakteriekultur som främjar tarmfloran och immunsystemet. Naturligtvis har vi laktosfria alternativ för er som av en eller annan orsak inte kan eller vill äta det.

Rekommendera detta till någon annan
  • Facebook
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
  • Yahoo! Buzz
 Posted by at 12:43

Sorry, the comment form is closed at this time.