Jul 102013
 

Annas nyttiga glass

En nyttig glass helt utan socker och tillsatser som du enkelt gör själv med eller utan glassmaskin. Passar både glassälskare, sockerberoende och LCHFare.

Nyttig glass

Ingredienser (2-3 portioner)

  • 3 äggulor
  • 3 dl ekologisk grädde
  • 2 dl ekologisk yoghurt
  • 2 dl bär
  • 1/2 tsk äkta vaniljpulver

Tillagning

  1. Vispa grädde och äggulor var för sig.
  2. Mixa bär och yogurt.
  3. Vänd ned äggulor samt grädde i bärmixen.
  4. Lägg ned i glassmaskin eller vänd ned i skål och sätt in i frysen.
Jul 102013
 

Program 5 – Beatrice

Beatrice är en glamourös fläkt och förför med ett otroligt vackert och välvårdat yttre men med en livshistoria som både berör och som får en att känna att här finns det ett och annat att jobba på.

Hon jobbar med skönhetsvård och är van att ta hand om och peppa andra att må bra men har hela livet varit dålig på att ta hand om sig själv. Beatrice har brottats med viktproblem hela livet och har gått från att varit vanlig modell till plus size modell och i dag ser hon sig själv som den glada tjockisen i gänget, en roll hon är hjärtligt trött på. Jojo-bantningskurerna har avlöst varandra och som mest har hon varit upp i 135 kg.

Så fort hon mår lite dåligt så tröstar hon sig med glass och smågodis och trots att hon för några år sedan gjorde en magsäcksoperation så har hon inte lyckats hålla sig till att äta vettigt eller röra på sig.

Bea last är glass och hon äter med glädje enorma mängder!

Av Anna får hon ett alternativ till sin tidigare söta glass som hon nu kan göra själv.

Mood food

Mood food

Allt vi stoppar i oss påverkar våra hormoner och signalsubstanser negativt eller positivt och därmed hela vårt liv. Öka lusten i livet genom maten och lär dig mer om kroppens och hjärnans kemi. Att äta är inget tekniskt, det är en totalupplevelse. Vi äter smakerna såväl som näringen. I min gourmetnytta har maten både själ och hjärta och en fröjd för ögat. Att äta en kost som främjar våra signalsubstanser är ett bra sätt att äta sig ”lyckligare”! Läs mer om Mood food »

Gastric By Pass-kost

Att anpassa sig till små portionsstorlekar och välja en näringsrik och varierad kost är viktigt för att du skall få maximal effekt av operationen och för att näringsbrister undvikas. Genom GBP får man en kombination av en liten mage och klart försämratnäringsupptag. Du kan alltså inte äta i den mängd som du tidigare gjort och måste vara extra noga med att äta näringstäta livsmedel. Läs mer om Gastric by pass-kost »

Nyttiga drinkarDrinkparty

Beas drinkparty

Nyttiga alkoholfria drinkar serveras.

Recepten hittas du här »

Länkar

 

Beas resultat och mycket mera hittar du här! 

 

Jul 092013
 

Program 4 – Nazira & Bahti

Det gifta paret Nazira och Bahti får helt olika liv när Anna Skipper kliver in i hemmet.

Nazira måste gå ner i vikt och tvingas att avstå från sina älskade chokladmuffins. Bahti väger för alldeles lite och måste lägga på sig vikt.
Parets förhållande sätts på  hårda prov under den mödosamma vägen mot bättre hälsa.

I detta avsnitt pratar vi mycket om Ayur Veda
och de olika kroppstyperna.

Ayur Veda

Ayur Veda är livets vetenskap och betyder kunskapen om livet. Den beskriver människan som en helhet, sammansatt av många egenskaper. Inom Ayur Veda anser man att varje individ har sina speciella utmärkande egenskaper vilket formar just din personlighet.

Ayur Veda känner till och beskriver ett antal olika kroppstyper eller konstitutioner. Var och en har sina specifika särdrag, kvaliteter och kännetecken, så även du.

Vata, Pitta eller Kapha – Vilken kroppstyp har du?

Vill du veta vilken kropps- och personlighetstyp du är? Gör vårt Ayur Veda test  för att identifiera och få förståelse för den egna kroppstypen. Gör ett auyr Veda test för att veta din kroppstyp » 

Lär dig mer om Ayur Veda

Vill du lära dig mera om Ayur Veda och just din kroppstyp samt lära dig laga mat efter Vata, Pitta och Kapha – Då skall du komma ned på någon av våra inspirations/hälsoresor i vår eller höst. Läs mer om inspirations/hälsoresorna »

Läs mer om Ayur Veda här »

Lästips:

Friskare liv med Ayur Veda av Majvor Stiegengren – Skippersmart 

Bahtis Vata – balanserande Morgonrutiner

För er som är Vata-personer är det extra viktigt att ta det lugn och följa en balanserande rutin på morgonen.

Tag därefter ett varmt bad. Det är lugnande och värmer upp en frusen Vata – kropp.
Avsluta morgonrutinen med 10 minuters Yoga solhälsning.

Naziras Kapha – balanserande Morgonrutiner

Kapha doshan behöver aktiveras och sätta fart på  kroppen på morgonen. Kapha kan vara slö och tung och svårartade och då gäller det att dra igång systemet.

RekommendationerKylskåpet

Naziras förstoppning

Vid förstoppning är det det 3 f:en som gäller. Fukt, fibrer och fett!

Drick en mugg hett ingefärsthe och tag 2 Triphala samt 1 tsk Ghee på fastande mage.

Läs allt om programmet här! 

Jul 082013
 

Kokosplättar

Ingredienser

Tillagning

  1. Vispa ihop alla ingredienser och  grädda  i smör som små plättar.
  2. Servera med hallon och vispgrädde. Supergott mellanmål eller när du vill unna dig något extra! Perfekt sommarmat!

OBS – Tänk på att det finns många olika typer av Kokosmjöl – vid Sockerberoende eller LCHF skall du endast använda ett Kokosmjöl med 4 % kolhydrater.
Kokosmjöl av högsta kvalitet kan du köpa här
KOKOSMJÖL/FIBRER
Fibrer•Pure Raw Kokos mjöl •LCHF
LCHF BAKNING
Det äkta kokosmjölet för LCHF bakning! Endast 4 gram kolhydrater. Idealiskt glutenfritt bakmjöl för bröd, bakverk, pannkakor & kex.
FÖR DIN HÄLSA
Ett friskt matsmältningssystem kräver 10 gram fibrer per måltid. 1 matsked kokosmjöl: endast 30 Kcal, 10g fiber, 8 essentiella proteiner, lågt kolhydratinnehåll.
Rekommenderat intag vuxna
Tag 1/2 -1 matsked i ett glas vatten, juice, shakes, eller smoothies; strö över yoghurt, müsli eller gröt.

Jul 082013
 

Anna hjälper prästen Mikael som, efter lång tid av kyrkkaffe med smörgåstårta och småkakor, inte längre kommer i sina motorcykelbyxor. Motorcykeln blir stående trots att det är vår och stundande säsong. Medan Anna sätter Mikael på en hård diet gör församlingen sitt bästa för att stödja prästen.

Gröna Kuren är en bra start till en långsiktig viktminskning och en lugnare mage! Svullen och orolig mage lugnar ned sig och svullnad försvinner från hela kroppen, du slipper sug efter sötsaker och ett pendlande blodsocker.

Gröna kuren innebär att du under 2- 4 veckor äter en kost bestående av bara gröna grönsaker, fett och protein. Detta är en perfekt kost för sockerberoende och en bra kickstart för din viktminskning och även bra för den som har mag och tarmproblem.

Undvik således all frukt, sötsaker, bakverk, juicer och alkohol i alla dess former. Du ska även låta blir stärkelseprodukter som ris och pasta, potatis, morot, palsternacka etc. Allt som göder jäsningsprocesser tas bort i denna kur. Vill du få ett bra resultat oavsett om målet är viktminskning, bli av med sockerberoende eller att få bukt med mag och tarmproblem, skall du vara konsekvent.

Gröna Kuren  ger din mage vila från jäsningar och socker!  Det är oftast de som ligger till grund för dina mag och tarmproblem. Jag kan lova dig att det blir stor positiv förändring på din hälsa, ett stabilt blodsocker och mera energi och pigghet!

Michael går på Gröna Kuren som du kan ladda ned  HÄR

Gröna Kuren Anna Skipper

Bra produkter som stöttar tarmfunktionen under Gröna Kuren:

 Allzym Max - Matsmätlningsenzymer

Probion Daily - Goda tarmbakterier för en lugnare mage

Läs mera om Michael, Bitten Jonsson och Sockerberoende HÄR.

Tips och recept för nattarbete och Coca- Cola beroende! Dagens program med Therese i Du är vad du äter!

                      Här kan du läsa allt om Therese, Coca-Cola beroende och hur vi gick tillväga tillsammans steg för steg. Therese situation vad ganska komplicerad då hon även arbetade natt. Lär dig mera om skiftarbete, hur man behåller vikten och hälsan trots att man arbetar natt! Recept Läs hela inlägget»

Repris av Du är vad du äter med Anna Skipper varje dag i Kanal 7 20.00 hela sommaren! Start 3 juli!

Dagens program! Avsnitt 1 av 10. Anna tar sig an nattarbetaren Therese som behöver hjälp att komma ur sitt passiva liv och komma i en sexig klänning för en romantisk dejt med sin man. Anna får Therese att kämpa mot läsk- och cigarettberoendet för att bryta den destruktiva livsstilen och komma i form. Från 2011. Läs hela inlägget»

Lite kultur i sommar? Tag chansen och vinn teaterbiljetter.

Lite kultur i sommar? Jag har fått några biljetter till teater som jag nu lottar ut. 10st biljetter finns i potten och varje lycklig vinnare får två, även båtbiljetter från Nybroplan ingår. Gilla och dela detta inlägg så är du med i utlottningen som pågår fram till 23:59 på onsdag den 3/7-13. Fjäderholmsteatern presenterar stolt Läs hela inlägget»