Jun 272013
 

Fällor för alla som försöker banta med sallad

Många gånger försöker vi banta med att enbart äta kall mat eller sallader. Lite saker att tänka på:

1. Sallader på snabbmatsrestauranger är ofta väldigt näringsfattiga – innehåller bara isbergssallad, majs, gurka, tomat och kanske lite grillad kyckling. Kvaliteten på grönsakerna är ofta väldigt låg så även näringstätheten! Resultatet blir att vi ej fått den näring kroppen behöver och vi blir hungriga och extremt sugna efter bara 1 timma vilket många gånger resulterar i hetsätning av ALLT som kommer i vår väg!

2. Likadant är det med många färdiga sallader på bensinmackarna eller snabbköpen. Samma låga kvalitet och hungerkänslorna kommer som ett brev på posten! Alternativet är då en PASTASALLAD!! Hur många har inte gått i den fällan? Massa snabba kolhydrater från den vita pastan, lite majs och isbergssallad mest som dekor och en kemikaliebomb till dressing som kröning av eländet!!! Sedan sätter snart racet igång med kaffe och fikabröd som kompensation eller kanske tom en pizza får att man varit så ”duktig” och bara ätit en sallad till lunch! Ja här gäller det att tänkta till.

3. Kall mat tillfredställer sämre än varm mat! Försök alltid äta något varmt vid varje måltid.

4. Kryddor lyser ofta helt med sin frånvaro när det gäller färdiga sallader. De heta kryddorna ökar ämnesomsättningen och är extra bra vid viktnedgång. Krydda på din sallad lite extra!

shutterstock_2267803

En god sallad ger näring och tillfredställelse

En bra sallad skall ge din kropp den näring den så väl behöver samt ge dig tillfredställelse. Att känna sig lätt och full av energi efter en måltid är det man skall sträva efter!

Lite saker att tänka på:

1. Köp ekologiskt och av god kvalitet när du väljer grönsaker. Inget smakar så gott som råvaror odlade med kärlek utan bekämpningsmedel eller konstgödsel. Äkta vara är det som gäller!

2. Blanda gärna många olika salladssorter och grönsaker. Tänk på att varje färg på grönsakerna har även sin specifika funktion med antioxidanter och ger ökat skydd för fria radikaler.

3. Gör en god dressing av fin extra virgine olivolja, kryddor, färska örter, en god balsamico vinäger, kanske lite fransk senap, lite honung! En klassiker som alltid fungerar.

4. Passa på att grilla grönsaker så du får en ”varm/kall” sallad! Det ger mera tillfredställelse än enbart råa grönsaker.

5. Toppa gärna med rostade nötter eller frön. Rostade pinjenötter och pumpafrön med havssalt är en underbar kombination för krisp, fibrer och fina fetter!

6. Lite proteiner är alltid bra och förlänger mättnadskänslan. Kyckling, tonfisk, rökt makrillfilé, färska räkor eller kokt ägg är perfekt att blanda ned.

7. Kom ihåg de magiska bönorna! Bönor ger fibrer, långsamma kolhydrater och proteiner. Naturens underverk och väldigt billigt! Gör en rund  & god humus eller röra med vitabönor och toppa din sallad med. Jättegott och mättande!

Denna vecka är det sallads tema på bloggen! Testa de olika alternativen – de är magiska, mättande och samtidigt perfekta för bikiniformen!

/Anna

Rekommendera detta till någon annan
  • Facebook
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
  • Yahoo! Buzz

Sorry, the comment form is closed at this time.