Apr 272012
 

Igår handlade Du är vd du äter om sockerberoende. Jag får mycket mail om detta och tänkte att det är lika bra att jag gör ett inlägg för att hjälpa alla som undrar.

Först ska vi reda ut det här med LCHF!!

LCHF enligt Anna Skipper

LCHF enligt Anna Skipper

Jag har använt mig av LCHF långt innan begreppet ens var känt, altså lågkolhydratkost med proteiner och fett som bas.

LCHF kan vara en mycket bra metod för många. Det finns dock många olika kosthållningar och det gäller att hitta den som passar bäst för just dig. En tangent på pianot utgöra inte hela klaviaturet och LCHF, GI eller andra metoder ska ses som några av alla de tangenter du kan spela på.Viktigast är alltså att anpassa sig och hitta den princip som passar just dig bäst. Tyvärr går det mode i det mesta och det är lätt att falla för det som är populärt för stunden.
Jag har haft med sig kunskapen om GI och LCHF hela tiden och använt detta sedan många många år tillbaka i olika former opåverkad av modesvängningar. Genom att arbeta med många olika individer lär man sig rätt snart vad som passar för vem.

LCHF och din personlighetstyp
LCHF är ett intressant och bra koncept  speciellt för den som är känslig för socker. Det viktigaste i Skipper-koncept är dock att arbeta efter din egen personlighetstyp och ditt DNA och anpassa rekommendationerna efter detta. Ibland passar LCHF-liknande rekommendationer bättre, ibland något helt annat. Vi är alla olika.
Den största skillnaden mellan mitt LCHF liknande kost koncept i detta fall i viktgruppen är nog att vi undviker eller är försiktiga med mjölkprodukter. För dem med väldigt stor övervikt alt Kapha konstitution är det ej att rekommendera att äta för mycket mjölk då detta är slembildande och bromsar viktnedgång. Men för andra kan de fungera utmärk.

Kost för sockerberoende Canellonni

Kost för sockerberoende

Detta kan ätas:

Proteiner

Ägg i alla former, kokta, stekta, äggröra, omelett. Helst ekologiska ägg.

Fisk och skaldjur, feta fiskar som lax, makrill, strömming är suveräna. Panera inte.!

Kött, lamm, vilt, gris, nöt. Skär inte bort det nyttiga fettet och välj så mycket det går ekologiskt producerat och närproduceat. Gräsuppfött nötkött är bra för oss, djuren och naturen.

Fågel, kyckling, kalkon, grillat, stekt i ugn, i grytor. Behåll det knapriga skinnet.

Såser, dressingar, majonnäs, olivolja, rapsolja (ekologisk). Dock ej färdiga med tillsatser utan hemmagjorda! Ej fettfritt eller fettreducerat.

Kost för sockerberoende

Ovanjordsgrönsaker

Kål av alla sorter; blomkål, vitkål, brysselkål, grönkål.Sparris, broccoli, Squash, aubergine, oliver Spenat, svamp, gurka, all sorts grönsallad, lök, paprika, tomat

Välj närproducerat och efter säsong så behålls näringsämnena bättre och vi sparar på miljön. Färska kryddor, citron, vitlök, heta kryddor som chili, cayennepeppar, ingefära är toppen!

Kost för sockerberoende

Mejeriprodukter och fett

Riktigt Smör och Bregott, inga konstigheter Ost, gärna feta ostar, Philadelphia, Haloumi,Feta, Mozzarella, keso Grädde, Cremé fraiche, yoghurt, vanlig och grekisk/turkisk och fil. Välj de fetare sorterna där alla näringsämnen och det nyttiga fettet finns kvar. Helst ekologiska produkter och närproducerat.

Håll igen lite på fett produkterna – detta är inte LCHF med mängder av fett utan det skall vara rimligt och lagom!

Extra Virigne Cocosfett 2 tsk / dag är bra vid sötsug! Nötter/frön kan du äta en näve om dagen av! Avokado är mättande och innehåller fina fetter – kan du äta varje dag! Bär går fint men ej frukt!

Kost för sockerberoende

 

Är du sockerberoende?

Läs boken Sockerbomben!!!!!

Du kommer känna igen dig i allt i boken. Där finns också massor av bra tips och råd.

En sockerfri kost är kanske modellen för dig. Läs mer om kost för sockerberoende här>>

Sök hjälp

Att få bukt med ett sockerberoende kan vara svårt på egen hand.

Tag kontakt med Bitten Jonsson på www.bittensaddiction.com och gå en 4 dagars intensivkurs hos henne. Därefter kommer du få kontakt med andra personer i olika stödgrupper med samma problem som dig själv.

 

 

Recept & kosttillskott

Länkar till matrecept och kosttillskott som hjälper vid sockerberoende:

Recept

Nyttiga Cannelloni med spenat
Melanzane Parmeggiani
Kalkonstroganoff
Kokosplättar
Sockerkontroll drinken

 

Kosttillskott

Algine Plus – 5 tabletter varje morgon. För detox och energi.
Viktpaketet – 2 drinkar / dag för blodsockerbalans samt viktnedgång. 
Rosenrot Plus
– 2 kapslar för energi och koncentration varje morgon.

I mina viktgrupper hjälper jag även till att stötta dem som är sockerberoende.

Kram Anna

Rekommendera detta till någon annan
  • Facebook
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
  • Yahoo! Buzz

  13 Responses to “Sockerberoende och Anna Skippers variant av LCHF”

  1. Fantastiskt bra inlägg, tack :-)

    Kram/LCHF-Johanna

  2. Förklarat så vem som helt förstår, tack.
    Men jag fortsätter med min ”See food” diet, ”I see food, i eat food” ;) Sänkt mitt bmi från 29,7 till 25,1på fem månader, men har ett par kilon kvar ännu.

  3. Hej Anna! Jag skulle vilja göra lite nyttigare mat, men eftersom min 16-åriga dotter inte tål så mkt av frukter och grönsaker så är det så svårt. Känslig även för mjölkprodukter och jätteallergisk mot ägg. Tappar lusten när inget funkar. Vad kan du rekommendera då? Hade nässlor i brödet jag bakade men då klia det i munnen på henne. Morötter kan hon ej heller äta. Inga stenfrukter bara äpplen som finns på våra äppelträd, hallon, blåbär och jordgubbar går bra liksom banan.
    Mvh June

  4. Det är det jag tycker är så bra med ditt program. Att du kan hitta det som passar bäst för den personen som är med. Alla är vi olika och behöver en kost som man kan äta livet ut. Jag och min familj var väldigt sockerberoende. LCHF har hjälpt oss att komma på banan igen. Jag själv har gått ner – 17 kg Hela familjen tillsammans ca- 80 kg.

    Tack för en bra Hemsida och ett bra program hälsningar Tanja Lind / Lchf livet för Gottelisa
    blogg.amelia.se/gottelisa

  5. [...] Veckans avsnitt i ”Du blir vad du äter” rekommenderade Anna Skipper Lchf kost. Hon har skrivit om det på hennes hemsida som ni hittar här  [...]

  6. Jättebra inlägg! Vi äter också mjölkfri LCHF och det fungerar jättebra. Tack för att du visar vägen!

  7. Hej Anna!

    Jag är sockerberoende. Detta har jag vetat i flera år nu, men jag har inte klarat av att ta mig ur det. Jag är nog inte överviktig men har lite extra kilon som jag gärna vill få bort. Och dessutom vill jag bli av med humörsvängningarna och det galna sug jag får efter socker!

    Så nu tänkte jag testa LCHF efter att ha sett senaste avsnittet av Du är vad du äter. Jag älskar sån här mat och har aldrig varit särskilt förtjust i varken potatis eller bröd, så det ska nog gå bra tänker jag!

    Men! Jag har ett problem som jag undrar om du har svaret på. Vi äter ofta kött i familjen och till det brukar jag göra sås av grädde, kryddor och fond. Jag vet ju att det är en massa tillsatser och skit i fonden, så hur ska jag göra istället?

    Mvh Helle

  8. Det som jag alltid gillat med dig och dina kostrekommendationer, är att du har ett öppet sinne och använder naturliga råvaror, som smör.

    Kul att se att du på sistone också i media ökat på fettmängderna.

  9. Verkligen bra! Äter själv en variant på LCHF, det började med GI och gick sedan mer och mer över till LCHF, personligen så har jag fått sämre hud av den typen av kost, men det kan även samverka med stress som började ungefär samma period. Ville mest titta in på din hemsida och säga att jag uppskattar ditt program och din blogg. Mycket trevligt!

  10. Får man äta baljväxter om man går på sockerfridieten?

  11. Toppenbra! Det är precis så här jag tror det är. Vi är olika och olika metoder passar för olika personer. Inspirerande inlägg!!!

Sorry, the comment form is closed at this time.