Apr 272012
 

Igår handlade Du är vd du äter om sockerberoende. Jag får mycket mail om detta och tänkte att det är lika bra att jag gör ett inlägg för att hjälpa alla som undrar.

Först ska vi reda ut det här med LCHF!!

LCHF enligt Anna Skipper

LCHF enligt Anna Skipper

Jag har använt mig av LCHF långt innan begreppet ens var känt, altså lågkolhydratkost med proteiner och fett som bas.

LCHF kan vara en mycket bra metod för många. Det finns dock många olika kosthållningar och det gäller att hitta den som passar bäst för just dig. En tangent på pianot utgöra inte hela klaviaturet och LCHF, GI eller andra metoder ska ses som några av alla de tangenter du kan spela på.Viktigast är alltså att anpassa sig och hitta den princip som passar just dig bäst. Tyvärr går det mode i det mesta och det är lätt att falla för det som är populärt för stunden.
Jag har haft med sig kunskapen om GI och LCHF hela tiden och använt detta sedan många många år tillbaka i olika former opåverkad av modesvängningar. Genom att arbeta med många olika individer lär man sig rätt snart vad som passar för vem.

LCHF och din personlighetstyp
LCHF är ett intressant och bra koncept  speciellt för den som är känslig för socker. Det viktigaste i Skipper-koncept är dock att arbeta efter din egen personlighetstyp och ditt DNA och anpassa rekommendationerna efter detta. Ibland passar LCHF-liknande rekommendationer bättre, ibland något helt annat. Vi är alla olika.
Den största skillnaden mellan mitt LCHF liknande kost koncept i detta fall i viktgruppen är nog att vi undviker eller är försiktiga med mjölkprodukter. För dem med väldigt stor övervikt alt Kapha konstitution är det ej att rekommendera att äta för mycket mjölk då detta är slembildande och bromsar viktnedgång. Men för andra kan de fungera utmärk.

Kost för sockerberoende Canellonni

Kost för sockerberoende

Detta kan ätas:

Proteiner

Ägg i alla former, kokta, stekta, äggröra, omelett. Helst ekologiska ägg.

Fisk och skaldjur, feta fiskar som lax, makrill, strömming är suveräna. Panera inte.!

Kött, lamm, vilt, gris, nöt. Skär inte bort det nyttiga fettet och välj så mycket det går ekologiskt producerat och närproduceat. Gräsuppfött nötkött är bra för oss, djuren och naturen.

Fågel, kyckling, kalkon, grillat, stekt i ugn, i grytor. Behåll det knapriga skinnet.

Såser, dressingar, majonnäs, olivolja, rapsolja (ekologisk). Dock ej färdiga med tillsatser utan hemmagjorda! Ej fettfritt eller fettreducerat.

Kost för sockerberoende

Ovanjordsgrönsaker

Kål av alla sorter; blomkål, vitkål, brysselkål, grönkål.Sparris, broccoli, Squash, aubergine, oliver Spenat, svamp, gurka, all sorts grönsallad, lök, paprika, tomat

Välj närproducerat och efter säsong så behålls näringsämnena bättre och vi sparar på miljön. Färska kryddor, citron, vitlök, heta kryddor som chili, cayennepeppar, ingefära är toppen!

Kost för sockerberoende

Mejeriprodukter och fett

Riktigt Smör och Bregott, inga konstigheter Ost, gärna feta ostar, Philadelphia, Haloumi,Feta, Mozzarella, keso Grädde, Cremé fraiche, yoghurt, vanlig och grekisk/turkisk och fil. Välj de fetare sorterna där alla näringsämnen och det nyttiga fettet finns kvar. Helst ekologiska produkter och närproducerat.

Håll igen lite på fett produkterna – detta är inte LCHF med mängder av fett utan det skall vara rimligt och lagom!

Extra Virigne Cocosfett 2 tsk / dag är bra vid sötsug! Nötter/frön kan du äta en näve om dagen av! Avokado är mättande och innehåller fina fetter – kan du äta varje dag! Bär går fint men ej frukt!

Kost för sockerberoende

 

Är du sockerberoende?

Läs boken Sockerbomben!!!!!

Du kommer känna igen dig i allt i boken. Där finns också massor av bra tips och råd.

En sockerfri kost är kanske modellen för dig. Läs mer om kost för sockerberoende här>>

Sök hjälp

Att få bukt med ett sockerberoende kan vara svårt på egen hand.

Tag kontakt med Bitten Jonsson på www.bittensaddiction.com och gå en 4 dagars intensivkurs hos henne. Därefter kommer du få kontakt med andra personer i olika stödgrupper med samma problem som dig själv.

 

 

Recept & kosttillskott

Länkar till matrecept och kosttillskott som hjälper vid sockerberoende:

Recept

Nyttiga Cannelloni med spenat
Melanzane Parmeggiani
Kalkonstroganoff
Kokosplättar
Sockerkontroll drinken

 

Kosttillskott

Algine Plus – 5 tabletter varje morgon. För detox och energi.
Viktpaketet – 2 drinkar / dag för blodsockerbalans samt viktnedgång. 
Rosenrot Plus
– 2 kapslar för energi och koncentration varje morgon.

I mina viktgrupper hjälper jag även till att stötta dem som är sockerberoende.

Kram Anna

Apr 262012
 

I kvällens Du är vad du äter.

Kampen mot sockerberoende i kvällens Du är vad du äter.

20-åriga Kathleen drömmer om att komma in på Danshögskolan. Men skräpmat och ätande i smyg har gjort att hon nu väger 115 kilo. Med den kroppshyddan blir det varken piruetter eller hopp.

Det blir en riktig utmaning för Anna att få Kathleen att förstå hur och vad en dansare bör träna och äta. För Kathleen blir vägen till ett sundare liv en jobbig resa på många plan. Betydligt jobbigare än hon räknat med.

Kvällens program kommer handla mycket om sockerberoende och vad man kan göra för att få bukt med det. Missa inte det.

MVH Anna

Apr 192012
 

Mimmi och Annika i kvällens Du är vad du äter

Blomsterbutikskollegorna Annika, 59 och Mimmi, 48 har småätit till sig riktiga tantkroppar! Det har blivit alldeles för mycket kanelbullar och chokladpraliner och alldeles för lite bra, näringsriktig mat.

Figurerna har de redan försökt rädda med hjälp av varsin bukplastik men när Anna Skipper tar sig an de två damerna så är det slut med genvägar.

Anna utlovar 10 års föryngring på 8 veckor och Mimmi och Annika får lära att vill man bli fin, så får man lida pin.
Det blir ingen dans på rosor för de två blomstervännerna och vägen till ett sundare liv kantas av hunger, frestelser och helt nya träningsformer.

 

Missa inte kvällens avsnitt kl 20:00 i Sjuan!

Du är vad du äter

Apr 172012
 

Jag tänkte att det kunde vara roligt att komma deltagarna lite närmre så jag mailade Louise från första avsnittet för säsongen och bad henne berätta om sina upplevelser.

Här är hennes berättelse:

Louise från Du är vad du äter avsnitt 1

Jag sökte till programmet för att jag hade ganska mycket ledig tid i skolan och kände att det var dags att ta tag i mig själv igen. Har gjort det förr men behövde en spark i rumpan den här gången. Jag såg reklamen på tv och tänkte att jag skickar väl ett mail, jag kommer ju inte komma med ändå. Men efter det gick det ganska fort.

När jag kom med kände jag mest, vad i hela friden har jag gett mig in på jag vill inte vara med på tv och vara tjockis. Men inget ont som inte för något gott med sig.

Anna är mjukare som person än man kan tro. Mycket är ju tv-personen, hon är bestämd i övrigt också men hon har en varm omtänksam sida också. Hon vill ju såklart att deltagarna ska lyckas av flera anledningar.

Livsstilsförändringen gick lättare än jag trodde, mycket tack vare vänner och familj som peppade. Jag har tränat mycket förut men oj vad roligt det var att komma igång igen på riktigt. Märkte ganska snabbt hur mycket träningen påverkade mitt humör. Klart det var svårt ibland när någon åt lussebullar bredvid mig (jag älskar lussebullar). Men det var ändå ganska smärtfritt. Förutom om man skulle gå ut och äta middag. Det var svårare att hitta bra mat. Det är ju socker i ALLT!!

Anna är ju bra på det sättet att hon kommer på det som passar för varje person och mitt program passade mig perfekt. Det var fantastiskt god mat rätt igenom. Morgondrinken var väl sådär men inte så farlig ändå.

Louise

Mitt råd till de som inte kom med i programmet: Bestäm dig, ge dig själv en period (8-12 veckor) där allt socker och snabbmat är off limits se till att ta minst en promenad om dagen. Håll koll på portionsstorlekarna. Du kommer märka skillnad. Du kommer må bättre och ha tappat i vikt. Du kommer vilja ta din promenad varje dag och dessutom kommer sockersuget ha försvunnit ganska markant.
Hitta på alternativa efterrätter för att piffa till vardagen med. Jag gjorde egen vaniljyoghurt (grekisk yoghurt + en halv skrapad vaniljstång) som jag åt med bär. Äter det fortfarande som mellanmål eller dessert ibland. Supergott!

Det roligaste minnet är småsaker utanför kameran med mitt lilla kamerateam. Vi skrattade ganska mycket ihop. Men det roligaste som ni får se är helt klart Crossfit på Solid. Jag tränade i 12 aptuffa minuter och gav mig själv migrän efter. Hade lätt dödsångest innan. Men oj vad roligt det var!
Röd-i-fejjan-bilden är från mitt första powerbox-pass!

Trött Louise...skulle man kunna säga... CROSSFIT känns!!

Jag är nog ungefär samma som förut men jag är lite piggare och tycker det är roligare att göra saker.
Det absolut bästa är att när jag åkte till fjällen var det fantastiskt roligt att åka snowboard igen och jag orkade hur mycket som helst!
Det var en skön belöning efter allt slit!

 

Tak Louise för att du delar med dig. Tack för din superinsats i Du är vad du äter!!

Kram Anna

Apr 122012
 

Detox grupp med Anna Skipper med start 16 April

Behöver du en avgiftning, detox?

Om du svarar ja på fler än tre av följande frågor kan du vara i behov av en avgiftning, detox:

  • Känner du dig ofta trött och utmattad?
  • Har du ofta huvudvärk?
  • Har du ett stillasittande jobb?
  • Motionerar du sällan eller aldrig?
  • Använder du ofta dator och mobiltelefon?
  • Använder du tobak eller snus regelbundet?
  • Får du ofta förkylningar?
  • Känner du dig uppsvälld eller har dålig andedräkt?
  • Använder du ofta mediciner, värktabletter, lugnande  medel eller andra kemiska preparat?
  • Dricker du ofta alkohol?
  • Äter du ofta burkmat, fryst mat eller micromat?
  •  Äter du ofta stekt och friterad mat?
  • Äter du ofta socker, godis, choklad och vitt bröd?
  • Lever du nära luft- och vattenföroreningar?
  • Känner du dig mentalt trög?
  • Har du amalgamfyllningar, d.v.s. kvicksilver i tänderna?
  • Har du mindre än två avföringar per dag?

Gifter som vi samlat på oss under ett helt liv, kan vi inte rensa bort på en dag, men vi kan dagligen hjälpa kroppen att rensa ut på olika sätt.

Läs mer om detoxgruppen på Anna Skippers Hemsida.
Ut med det gamla och in med det nya; rensa kroppen med en fyra veckor lång coachad Detox av Anna Skipper och med träningshjälp av den personliga tränaren Jenniefer.

 

Vi ses!!

Äventyr i veckans avsnitt av Du är vad du äter

I veckans  avsnitt av ”Du är vad du äter” träffar Anna Skipper den 46-åriga äventyraren Pierre som med sina 120 kg har en rejäl uppförsbacke framför sig. Om bara några månader gör Pierre sitt andra försök att nå Mount Everest topp och för att ens ha en chans att lyckas så MÅSTE han gå ner Läs hela inlägget»

Tävling!!!!

Gå in på min Anna Skipper sida http://www.facebook.com/anna.skipper.sida och GILLA, DELA och KOMMENTERA bilden med receptet på Chokladmousse före den 12 april kl 20:00 så är du med i utlottningen av ett par fina vårstövletter till dig eller din käresta.   Glad Påsk!  

Nyttiga påskrecept del 3. Dessert som även passar LCHF.

Yogurtmousse med färska bär – påskdessert LCHF 4 små portioner 3 dl fet grekisk eller turkisk yogurt ekologisk 1,5 dl ekologisk vispgrädde lätt vispad 2 äggvitor hårt vispade 1 krm äkta vaniljpulver Vispa grädden lätt i en skål. Tillsätt yogurt samt vaniljpulver. Vispa äggvitorna i en separat skål. Vänd ned försiktigt i yogurtsmeten. Lägg upp Läs hela inlägget»

Nyttiga påskrecept till påskbuffén del 2. Passar även LCHF

Tryffel ägg till påskbuffén – passar även LCHF. Recept för per person i en liten ugnsfast form 2 ägg gulor 1 dl ekologisk grädde Smör till formen Tryffel, färsk riven efter smak och plånbok Salt & peppar från kvarn Separera vitorna från gulan och lägg ned gulan i en skål. Tillsätt grädden. Rör med en Läs hela inlägget»

Anna Skippers Påsk recept, passar även LCHF. Del 1

Påsken är en tid då vi fokuserar mycket på mat och gotter. Här kommer lite recept från mig som gör din påskmiddag lite mer the Anna Skipper way, dvs nyttigare och hälsosammare. Ljuvlig Romanesco risotto med sparris till påskhelgen. Passar även LCHF 4-6 personer Nu kan du njuta risotto helt utan kolhydrater! 1 litet huvud Läs hela inlägget»