Hjälp oss rädda kvinnohjärtan!

 Kommentering avstängd
Feb 282012
 

Hjälp oss rädda kvinnohjärtan!   

Den 6 mars drar Woman in Red igång för sjunde året i rad. En livsviktig kampanj om hur man håller sitt hjärta friskt. En pin i form av en röd sko kommer säljas till förmån för forskning om kvinnohjärtat.

Idag är hjärt- och kärlsjukdom den vanligaste dödsorsaken bland svenska kvinnor, men skillnaderna runt om i landet är stora. Dalarna, Västernorrland och Jämtland har störst dödlighet, medan de lägsta siffrorna återfinns i Skåne, Stockholm och Västerbotten. Trots detta vet vi för lite om kvinnohjärtat. För att öka vår kunskap och samla in pengar till forskning kring kvinnors hjärtan drar 1,6 & 2,6 miljonerklubben och insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa återigen igång kampanjen Woman in Red.

− Woman in Red handlar om att rädda kvinnohjärtan genom att sprida kunskap om vad man själv kan göra för sin hjärthälsa. En sund livsstil ökar chanserna till ett friskt hjärta, bl.a. bidrar rätt kostval till en bättre hjärthälsa, säger Alexandra Charles, ordförande 1,6 & 2,6 miljonerklubben.

I årets kampanj kommer även stipendier att delas ut för att uppmuntra forskning med ett genusmedicinskt perspektiv. En av stipendiaterna är Nina Johnston, överläkare Centrum för Genusmedicin vid Karolinska Institutet, som forskar kring kvinnors ovanliga symptom vid hjärtsjukdom.

Kampanj-kickoff
Den 6 mars kickar Prinsessan Christina igång kampanjen på Oscarsteatern med en kväll om kvinnohjärtats hälsa och ohälsa. Kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth pratar om kultur som ger hälsa och barn- och äldreminister Maria Larsson och landshövding Chris Heister delar ut forskningsstipendier, bland annat! Kvällen avslutas med en sprakande modevisning i rött. Kampanjen fortsätter sedan runt om i landet, på 16 orter.

För mer information om Woman in Red och för att köpa den röda skonålen vänligen besök www.kvinnorochhalsa.se och www.1.6miljonerklubben.com. Skonålen säljs även i butik, bl.a. på Apoteket, Hemköp, Willys och Viking Line.

Kontakta oss gärna!
Alexandra Charles, ordförande 1,6 & 2,6 miljonerklubben
Tel: 0708–28 09 11
E-mail: alexandra.charles@telia.com

Fördjupning – Statistik över dödligheten i hjärt- och kärlsjukdom

Hjärt- och kärlsjukdom är ett brett sjukdomsbegrepp, men sammantaget den vanligaste dödsorsaken i Sverige. 2010 berodde 40,6 % av dödsfallen bland kvinnor på hjärt- och kärlsjukdom. Motsvarande siffra för män var 39,6 %.

Regionala skillnader
Förekomst och dödlighet i hjärt- och kärlsjukdom varierar stort över landet. I tabellen nedan redovisas dödligheten för sjukdomar i cirkulationsorganen (Ischemiska hjärtsjukdomar, andra hjärtsjukdomar och sjukdomar i hjärnans kärl) för respektive landsting i Sverige. Angivet är också den procentuella skillnaden till rikets tal. Dödstal är en jämförbar siffra som anger antalet avlidna personer per 100 000 invånare.

Dalarna, Västernorrland och Jämtland har störst dödlighet i hjärt- och kärlsjukdomar, bland kvinnor i Sverige. De lägsta motsvarande siffrorna återfinns i Skåne, Stockholm och Västerbotten.

 

Kostråd för kvinnors hjärtan

Det är inte svårt att äta hälsosamt. Det bästa och enklaste sättet att få i sig alla olika näringsämnen, vitaminer och mineraler som vi behöver är att äta så varierat som möjligt och att tänka på helheten. Kosten är en av de faktorer som påverkar risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdom. Vid sidan av att tänka på maten är det också viktigt att röra på sig regelbundet, inte röka och att dricka måttligt med alkohol.

Hjärtat mår bra av att vi:

Äter mer frukt och grönt, som mellanmål och till varje måltid
Får i oss fisk minst två gånger i veckan och väljer magert kött och färs med nyckelhålsmärkning
Äter lagom mycket fett och av rätt sort, tänker smart och väljer omättade fetter framför mättade
När vi äter bröd, flingor, ris och pasta väljer fullkornsprodukter och tittar efter nyckelhålet
Njuter av godsaker, men väljer våra tillfällen. Nötter och popcorn är ok som snacks i måttliga mängder

Med stöd i kostforskningen

Livsmedelsverket framhåller forskning som visar att frukt och grönsaker, fullkorn, magra mjölkprodukter, ärter, bönor och nötter kan bidra till att minska risken för hjärtinfarkt, stroke och dödsfall hos kvinnor. Det visar resultaten från en stor amerikansk studie av
88 000 sjuksköterskor1. Kvinnor som åt mycket av dessa livsmedel hade 24 procent lägre risk för hjärtinfarkt (både dödlig och icke-dödlig) och 18 procent lägre risk för stroke. Uppföljningen pågick under 24 år.

Resultaten stöder tidigare undersökningar om att regelbundet intag av frukt och grönsaker, baljväxter, fullkorn och magra mjölkprodukter är hälsosamt2. En sådan kost karakteriseras oftast av högt fiberinnehåll, en lägre salthalt och begränsat innehåll av mättat fett och transfett. Detta visar att förändringar av matvanorna i enlighet med kostråden och livsstil kan minska risken för hjärtinfarkt och stroke bland kvinnor.

Ovanstående kostråd ryms inom de Svenska Näringsrekommendationerna (SNR), som innehåller riktlinjer för en kost som ger förutsättningar för god hälsa och minskar risken för kostrelaterade sjukdomar.

 

 

Om 1,6 & 2,6 miljonerklubben
1,6 & 2,6 miljonerklubben arbetar för bästa möjliga livskvalitet och hälsa för alla kvinnor.
1,6 & 2,6 miljonerklubben är en ideell förening, bildad 1998 och idag en av Sveriges största kvinnoföreningar. Föreningen arbetar för att det kvinnliga perspektivet ska finnas med inom alla områden i samhället. 1,6 miljonerklubben fokuserar på den mogna kvinnan och 2,6 miljonerklubben sätter ljus på yngre kvinnors situation. För mer information: www.1.6miljonerklubben.com.

 Posted by at 12:04

Viktgruppen i Du är vad du äter anda

 Kommentering avstängd
Feb 212012
 

Anna Skipper viktgrupp

Viktgruppen är i full gång och det diskuteras, delas och kämpas för fullt i gruppen. En del åker i ”diket” men är snabbt uppe igen och en del tycker det går segt men ger sig attans på att proppen ska släppa och en del kan redan knäppa byxor de inte kunnat ha på över 5 år.

Det har varit och är mycket roligt och lärorikt att ha vår första webb baserade grupp, det blev lite kaos i starten men jag tror det börjar sätta sig nu. Sen är det med viktnedgång som med allt annat, den är mycket individuell och för en del kommer svaret direkt och för en del tar förändringen lite längre tid. Det kan vara otroligt frustrerande men jag tycker att det känns som att vi i gruppen håller varandra över ytan på ett bra sätt.

Alla har fått hjälp med träningen och en del ändrar den löpande och diskuterar med gruppens personliga tränare, jag lägger upp kosten och chattar med deltagarna eller svarar på frågeformulär vid behov.

Kommentar från deltagare:

Viktminskningsgrupp med anna Skipper

För mig var det här nu eller aldrig,
Jag har kört igång den ena kuren efter den andra,har även mailat Anna om råd.
Det har inte ens gått en vecka förrens jag vart i gamla spår igen.
Det var längesen jag kände mig så motiverad o taggad som nu.
Nu har 2 veckor gått o jag är fortfarande med.
Jag behöver nån som stöttar o har krav.
Det har jag fått massor av Anna o Jenna tom träningsprogram.
Även i gruppen har jag fått massa peptalk tips o även höra likasinnades svackor.
Första veckan var jag jätte pigg till att börja med för att mot slutet känna mig helt orkeslös.
Brist på kolhydrater förstås.Men detta hjälpte Anna oss med tips hur vi skulle råda bot på det.
Andra veckan började ju bra men sen blev jag förkyld men jag är kvar.
Tycker det är mycket roligare o laga mat o pröva massa nya saker jag aldrig provat förut.
Som frökex. (min sambo tror att jag har blivit en fågel).
Jag känner smaker på ett helt annat sätt,är piggare gladare o motivationen är på topp.
Den här gruppen är kul,lärorik,motiverande,och något jag varmt kan rekomendera andra.
Camilla

 

Ni som inte är med i denna grupp men är sugna på att vara med i nästa, håll utkik för snart kommer det upp ett nytt datum för den nya gruppen.

Kram Anna

Feb 092012
 

I senaste numret av Butikstrender kan du läsa om mig och hur jag ser på butikstrender. Klicka på någon av bilderna för att komma till tidningen.

Anna Skipper i tidningen Butisktrender

Anna Skipper i tidningen Butisktrender

 

Anna Skipper butikstrender

Hälsoresor med Anna Skipper

 Kommentering avstängd
Feb 072012
 

Hälsoresor

Anna Skipper Wellness & Cooking Academy i Italien

Anna Skippers Florens

Jag har valt Florens som min bas och vill nu dela med mig av min vardag och mitt Florens till er.

Ni kommer bo på ett vackert litet hotel vid floden Arno alldeles intill Piazza Santa Croce. Matlagningen sker hemma hos mig i köket samt ute på min soliga terrass. Grupperna kommer vara små, max 15 deltagare! Detta är ett tillfälle för alla som på ett personligt sätt vill lära sig mera om sig själva och framför allt att lära sig laga god och nyttig mat, Gourmetnytta! Vi kommer njuta Florens kultur, kullarna runt staden, inhandla pinfärska råvaror till våra matlagningsdagar, äta ljuvliga middagar tillsammans, besöka vin och olivoljetillverkare ute på landsbygden och framför allt vill jag inspirera er till en positiv förändring i era liv.

Att leva nyttigt och samtidigt kunna njuta det goda livet är ingen omöjlig kombination!

Välkomna till mitt Florens!

Anna Skipper

Kursdatum 2012

VIKT & INSPIRATION

  • 19 – 26 april
  • 27 september – 4 oktober

MATLAGNING & GOURMETNYTTA

  • 26 april – 3 maj
  • 4-11 oktober

Läs mer här:

»Anna Skipper Wellness & Cooking Academy i Italien
>> Kursdatum information och priser 2012

 

Feb 012012
 

Ja nu har vi den nya boken ”Baka med LCHF” i vår butik.

Nya boken Baka med LCHF nu i vår butik.

För att köpa ditt eget exemplar, klicka här>>

Innan du klickar vidare så kommer vi författaren Mariann Andersson lite närmre inpå livet.

Mariann Andersson författare till boken Baka med LCHF

 

Hur kom du på idén till boken?


Det var när jag förstod vilket mirakelmjöl kokosnötsmjölet är, att det är så likt vetemjöl men utan vetemjölets mörka sidor. När jag gjorde några recept offentliga fick jag frågan om jag inte skulle göra en bakbok och efter att jag fått samma fråga en tredje gång tänkte jag – Ja varför inte. Sagt och gjort jag skrev ett manus och skickade in till flera förlag. Bonnier Fakta var det förlag som nappade snabbast.

Har du gjort fler böcker?

Nej, det kan dock se ut så då man på Bokus kan se en annan Mariann Andersson som givit ut några böcker, vi är inte samma person men vi stavar Mariann lika vilket är lite ovanligt.
Dock har jag ju flertalet bokidéer som jag hoppas få komma i bokform i framtiden.

Hur upplevde du arbetet att göra en bok?


Väldigt roligt och givande. Att få jobba med proffsfografen Martin Skredsvik var läroroíkt.
Han upplevde mig och min dotter Elisabeth som proffs. Han frågade om jag var säker på att jag inte gkrot bakbok förut.
Elisabeth min 20-åriga dotter har varit oerhört värdefull i detta skapandet av bakboken, hon har varit min assistent. Hon har också i boken fått publicerat sina första illustrationer. Vilket glädjer mig enormt att hennes hallon-akvareller håller Bonnier kvalitet.

Vad vet du om Anna Skipper?


Super duktig kvinna som hjälper människor till hälsa och viktnedgång! Hon gör ett stort och viktigt arbete och i synnerhet nu när det så livsviktiga fettet får komma mer med i TV programmet Du är vad du äter!

Har du sett hennes program? Vad tycker du?

Jag har set Du är vad du äter vid flertal tillfällen och tyckt att Anna är jätte duktig kvinna och att vi behöver fler sådana. I samband med min uppfinning av basmjölet kokosnötsmjöl har jag tänkt att tänk om också dessa människor hon hjälper kunde få äta lite goda nyttiga bakverk också till fika och fest. Hoppas detta kan ske mer och mer.

Är bakning ditt stora intresse?

Jag tycker det är roligt att experimentera i köket med bakverk och gärna lite smarriga saker, krämer mm. Jag har alltid amatörbakat sedan jag flyttade hemifrån och aldrig dragit mig för att prova på lite svårare bakverk. Minns mig som 20 åring se i en tidning om Kungens vaniljhjärtan hos Systrarna på Skäret och tänkte oj vad gott det låter. Köpte genast in hjärtformar och bakade till nästa kalas dessa underbara vaniljhjärtan. Jag har ännu inte omvandlat dessa till till LCHF, men det kommer.

Vad är det godaste du vet?

Njuta familjen och vänner. Mina alltid lika goda ekologiska ägg till frukost. Ligga i en solsäng i solen och njuta salta bad. Forska i kost och hälsa. Möta mina bloggläsare och hjälpa dem på traven i sitt bakande och LCHF´ande. Kort sagt Leva!

Har du några tips till de som har eller funderar på att skaffa boken?


Tänk på rätt kokosnötsmjöl, får endast innehålla 4 gram kolhydrater per 100 gram, Amanprana är ett bra märke. Innehåller det fler eller ingen deklaration alls köp det inte, bakverken blir misslyckade. Osaltat smör är också nödvändigt för jag sötar så väldigt lite.

Beskriv dig själv med några enkla meningar.

Konstnärlig, samhäll/miljöengagerad och nu bakande 50 åring.

Rekommendera en eller två favoriter ur boken.


Mina favoriter är Kanel- och kardemummakakan och Midsommarpajen

Vi har en viktgrupp just nu som pågår, de jobbar hårt för att förändra sin livsstil under 8 veckor, det går bra men ibland är det motigt, kan du ge dem några peppande ord på vägen?


Det är värt all möda när man är på andra sidan sedan. Ge dig framförallt TID, ”Rom bygdes inte på en dag” är kanske en klyscha men ändåsant. 
Bestäm dig för att HÄLSAN är prioritet ett!

 

Tack Mariann för din tid!!

Kram Anna