Nov 152011
 

Högt kolesterol är ett vanligt problem i vårt samhälle och det är faktiskt så att vi kan äta för att sänka det. Ja helt enkelt äta oss friskare. Det gäller att bli medveten om vad det är för livsmedel som är bra respektive dåliga när det gäller kolesterolet om det är det man har problem med.

Givetvis är det bra att äta kolesterol vänlig kost även om man inte lider av högt kolesterol.

I förra veckans avsnitt av Du är vad du äter kunde vi se Jesse och Loognas fantastiska resultat av att äta enligt mina rekommendationer. Förutom fantastiska siffor som bevis berättade de även om hur de fysiskt kände sig starkare piggare och hälsosammare. VILKEN HÄLSOVINST!! Vad har du att förlora???

Det hjälper inte med lite fin sallad för att en sådan här måltid ska vara ok!!

Högt kolesterol – Medicinera eller använda maten som medicin?

Man skall vara medveten om att vissa har högt kolesterol pga arvsanlag och vissa får högt kolesterol pga osunda vanor. Genom livsstilsförändringar kan man på egen hand påverka sin hälsa mycket positivt.Man har i ny forskning påvisat att det mättade animaliska fettet som tidigare varit bannlyst och ansågs vara kolesterolhöjande ej är den stora orsaken!!
Du kan lugnt äta viltkött, steka i riktigt smör, äta ost och göra gräddsåser! MEN det är de snabba kolhydraterna som måste bort.

 

Bovarna du skall undvika:

Transfetter/härdad fett/margariner, Halvfabrikat och snabbmat,Lättmargariner, Snabba kolhydrater ( en av de värsta bovarna) vitt bröd, kakor, bakverk, läsk,vit pasta, vitt ris, godis, socker osv, Dra ned på kaffe – 1-2 koppar / dag  är ok.
Alkohol – Ingen alkohol under tiden du ska sänka kolesterolet och sedan måttligt drickande.

 

Välj istället:

Mörk bröd, fullkornsprodukter osv, mycket frukt och grönt, viltkött + vitt kött är
toppen, riktigt ekologiskt smör, grädde, ost (gärna från får eller get om möjligt)
olivolja 1 msk / dag gärna på salladen eller till matlagning (lika delar smör ocholivolja) Ät gärna mera fet fisk som lax, makrill, sill, böckling osv
Havregrynsgröt med 2 tsk psylliumfröskal, Sojamjölk, Vegetariska sojaprodukter.

Läs mer på min hemsida.

 

Kram Anna

Tack för att ni fortsätter rösta!!

Glöm inte att fortsätta rösta på mig i tävlingen om Sveriges bästa gröna blogg i kategorin hälsa. Klicka här för att lägga din röst.

Omröstningen håller på fram till den 27 november. Därefter går 3
bloggar inom varje kategori vidare till finalen som håller på mellan den
30 november och den 11 december. Vinnarna publiceras onsdag den 14
december.

I år kommer vi varje vecka att lotta ut ett stort antal riktigt fina
priser bland dem som röstar. Exempelvis ett antal Sony Ericsson
GreenHeart Xperia Neo smartphones, helghyra av miljövänliga hyrbilar
från Hertz och ekologisk hud- & hårvård från Nova Concept, Dr. Hauschka
och Swedish Beauty Factory.

Man kan rösta 1 gång per dygn inom varje kategori. Ju fler gånger man
röstar, ju större chans har man att vinna ett pris. Vinnarna publiceras
varje onsdag kl. 11.00 på

http://www.enlagomdosgront.se/sverigesbastagronabloggar/.

Rekommendera detta till någon annan
  • Facebook
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
  • Yahoo! Buzz

  2 Responses to “Tänker ni på det farliga kolesterolet när ni äter?”

  1. Jag älskar dina tips Anna! Jag är inte så förtjust i bröd eller potatis, ris osv… har du tips på någonting annat som jag kan äta till kött,fisk,kyckling och grönsaker. Den maten jag äter kan jag inte fortsätta med eftersom jag nästan aldrig äter kolhydrater eller fet mat gör att jag har gått ner från 54 kg till knappt 50 och det skrämmer mig. Därför har jag börjat att äta fetare mat för att undvika viktnedgång. Jag mår inte alls bra av för mycket bröd och potatis, vad kan man äta istället?

    MVH Maya

  2. Tack, Anna, för ett jättebra inlägg! Det är så bra att få upp folks ögon för andra alternativ än medicin. Vad kan vara bättre medicin för kroppen än bra mat?!

Sorry, the comment form is closed at this time.