Jun 182011
 

Vegetabiliskt protein kan sänka ditt blodtryck. Bönor, kikärter, linser, innehåller glutaminsyra som är en av byggstenarna i proteiner.  Glutaminsyra hjälper blodkärlen att utvidgas och slappna av så att det blir mindre motstånd när blodet ska rinna igenom. Bönor och linser kan få blodtrycket att sjunka.

Vegetabiliskt protein har dessutom den fördelen att det är ytterst fettfattigt och mättande.

Rätt kost är bra för blodtrycket

För de som äter enligt GI metoden är bönor och linser särskilt intressant då de har ett lågt GI, alltså glykemiskt index.
Sojabönan är kanske en vinnare i GI-tabellen men smaken och konsistensen uppskattas inte av alla, de röda kidneybönor och kikärtor brukar funka för de flesta. Dessa två sorter är också rätt neutrala i smaken vilket gör att de passar i olika sorts rätter och kryddningar. Dina hemkokta bönor och linser har alltid ett lägre GI värde än de som du kan köpa på burk. Det kan faktiskt skilja betydligt så att koka själv är att rekommendera. Har du en tryckkokare så går detta snabbt och enkelt.

Är du ovan vid bönor så kan det vara idé att börja lite försiktigt. Börja med att lägga till lite bönor eller linser i maträtter och sallader. Bönor och linser kan tex för att göra en gryta tjockare i konsisitensen. Tänker du ha bönorna eller linserna till sallad kan det vara gott att först marinera dem. Blanda nykokta bönor med olivolja, örter, lite vitlök, salt och peppar och förvara i kylen någon dag.

Linssoppa är nyttigt, gott och mättande.

Då du vant dig kan du testa att göra rätter som baseras helt på baljväxter eller ersätt pastan, riset eller potatisen med olika sorters böntillbehör. Detta ger måltiden ett otroligt lågt GI-värde och ett bra proteinintag.  Bönorna påverkar hela måltidens GI-värde oavsett vad du äter. Ett jättebra knep för att sänka en måltids GI-värde är alltså att låta bönor eller linser ingå på något sätt. Men bönor och linser har fler fördelar de tillför  fibrer, drygar ut maträtten och ger även ett extra protein och mineraltillskott. Så vare sig du tänker på det här med glykemiskt index eller bara vill äta hälsosamt så är baljväxter bra basmat som bör ätas flera gånger i veckan.

Laga god mat på bönor och linser. Kolla mina recept på bönor och linser här.

Rekommendera detta till någon annan
  • Facebook
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
  • Yahoo! Buzz

  3 Responses to “Bönor och linser kan sänka blodtrycket”

  1. Det här var inspirerande. Linser och kidneyböneor gillar jag, men andra bönor har jag svårt för. Jag brukar köpa go greens narurella linser för jag är lite lat av mig. Jag tänkte att det kanske bättre att äta köpelinser än inga linser alls.

    Samma sak med linfröoljan. Jag använder Zetas linfröolja för den kallpressade får jag inte i mig. Har jag rätt eller fel?

    • Tzatze – självklart bättra att göra förkokta i burk än inga alls. Men linser kan du ju så otroligt enkelt koka själv på 15 minuter. Köp de röda och prova min goda linssoppa.

      Linfröolja måste vara kallpressad annars förstårs de känsliga nyttiga fettsyrorna.

      mvh

      anna

  2. Hej Anna!

    Vad glad jag blir! :) Jag som vegetarian äter ju en hel del bönor och linser, och får ibland möta på jättekonstiga kommentarer om att det inte skulle vara bra proteinkällor och innehåller en massa annat som inte är bra för en. Men jag vet ju förstås bättre och behöver inte lyssna på dem ;)

    Att marinera bönor har jag aldrig ens tänkt på. Tack för tipset!
    Just bönor tycker jag är lite tråkiga att koka själv, köper ofta på burk men det är billigare och nyttigare att koka själv så det har jag förstås gjort mycket det med. Problemet är att konsistensen inte blir alls den samma, de blir lätt mosiga och överkokta, eller också är de hårda och inte tillräckligt kokta. Det är väl en träningssak som med all annan matlagning förstås.

    Är förresten också nyfiken på hur du ser på det Tzatze tar upp i sin kommentar: är det bättre att äta ”halvbra” matvaror än att inte äta dem alls? (förstår att det givetvis beror på vilken mat det gäller)

Sorry, the comment form is closed at this time.