Jun 162011
 

Detoxgryta utan krydda behöver hjälp av Anna Skipper

Igår gjorde jag en gryta som blev ganska god men kanske lite smaklös. Eftersom jag var hungrig hällde jag ju bara i allt det som jag var sugen på och som vi får äta på vår detox.  Detta var i grytan:

Tofu,
curry (gul vanlig)
färska tomater 2st,
rödlök
kastanjer,
paprika,
morot,
broccoli,
hari qotvertes
kycklingbuljong
salt
kokosmjölk

För att göra grytan tjockare så att det inte skulle bli en soppa använde jag linser som Anna lärt mig att man kan göra istället för mjöl. Visst blev den god, men mest kanske för att jag var så hungrig. Jag hade tänkt att äta qinoua till men det slutade med att jag bara åt gryta.

Anna jag är så dålig på kryddor, det är inte så svårt att blanda ihop en massa goda saker men att krydda tycker jag är svårt. Kan du krydda mig Anna?

För övrigt tyckte jag att dagen igår gick bra. Jag var mindre sugen på allt möjligt. Dagen kändes ganska kontrollerad. Jag upplever dock att mitt känsloliv svajar lite och jag är trött mitt på dagen och måste ta en tupplur.

Löpningen blev inte av så det MÅSTE den bli idag helt enkelt.

Jag fiser mycket för att gå rakt på sak, ingen större fara för de luktar nästan ingenting, beror det på att jag är renare tro? Magen är just därför ganska uppsvullen så jag känner mig lite som Barbapappa.

När den här dagen har gått är det halvtid för detox gruppen!!

Ha en bra dag!
Jenna

Rekommendera detta till någon annan
  • Facebook
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
  • Yahoo! Buzz
 Posted by at 06:36

  9 Responses to “Krydda mig Anna”

  1. Hej Jenna, har det vänt för dig så du inte mår så dåligt längre? Trots fisandet då :P Gröna kuren fungerar tvärtom för mig, den tog bort allt fisande, men sen så har jag dessvärre en riktigt grinig mage som protesterar högljutt om jag äter ex mycket kolhydrater… :)

    Jag hejar på er som detoxar och ser fram emot nästa grupp när jag kanske får vara med :)

    *kram* Sara

    • Ja det har vänt så det känns mycket bättre. Det kanske får bli gröna kuren sen då.. Bra med en mage som talar om när det blir för mycket kolhydrater, en sådan behöver jag. Har du anmält ditt intresse till en ny grupp i formuläret till höger?
      Tack!
      Kram Jenna

  2. Nu vet ju inte jag hur du lagar din gryta, men ett tips är att inte blanda ihop allt på en gång. Smakerna måste få utvecklas på sitt sätt.
    Gör så här:
    Börja med såsen. Hacka rödlök, morot, paprika i småbitar. Stek dem mjuka i olja och curry i en kastrull någon minut. Tillsätt hackad tomat, kokosmjölk och 1 buljongtärning. Låt koka 5-10 minuter. Mixa och passera gärna genom en sil om du vill. Smaka av såsen och lägg i mer buljong om det behövs.
    Tillsätt först nu dina kastanjer, broccoli, haricotsverts och låt dem kokas mjuka. Lägg sist i tofun. Om du vill så kan du steka ingredienserna först och sen lägga i såsen. Det utvecklar också smakerna.

    Nu blev jag hungrig.

    • Tack! Jag gjorde något liknande men ville ha lite mer sting i det hela. Kram Jenna

    • Inger – toppen! Då slapp jag svara på det;-))

      Tänk på att alltid fräsa torra kryddor först i smöret. Då blommar smakerna. Färska kryddor tillsätts i slutet för att inte koka bort!
      Att ha i lite finhackad lök när man steker de torra kryddorna i smöret är också ett bra knep för att skapa rondör och fyllighet i grytor och soppor.
      Lite pepperoccino är underbart och ger hetta till rätterna.

      Anna

  3. Det låter jättegott! Har inte tänkt på att vi får äta kokosmjölk, det brukar jag använda i grytor, sååå gott. Jag reder ibland grytor med vita bönor som jag mosar och blandar i, och ibland använder jag arrowrot eftersom jag aldrig använder mjöl. Arrowroten är bra när man kokar kräm. 8)
    Halvlek idag och vägning för första gången ikväll sedan starten, det skall bli spännande. Hoppas på en glad överraskning :D .
    Det går mycket bättre än väntat och igår var första dagen utan eftermiddagslur…Har däremot börjat fantisera om olika restauranger jag vill besöka: kinesisk mat, sushi, indisk ris&curry.. nej, måste sluta. (^^^) Nä, vi har mycket god mat att välja mellan och bara våra krämpor/biverkningar av giftrensningen är över så går det nog ingen nöd på oss. Fortsätt kämpa alla och ha det bra!! <3

  4. Bra att du tog upp detta med kryddor Jenna och du ska veta att jag hejar på dig…varje dag!! <3 go girl…:-)

  5. Hej! När jag detoxar äter jag ingen frukt. Har lärt mig att det är fruktsocker och att man ej blir helt ”sockerfri” vid en sådan detox. Rätt eller fel?
    Kram till er duktiga detoxare!

    • Hej Carin,

      Detta är inget sockeravvänjningsprogram. Då skall man ej äta frukt, då fruktoshalten i många frukter är hög. Vill du lära dig mera om kost för socker avvänjning och sockerberoende hittar du det under fliken Lev Smart och Kost för sockerberoende.

      Detta är en ren detox för att underlätta kroppens utrennsingsorgan och låta magen vila lite,

      mvh

      anna

Sorry, the comment form is closed at this time.