Maj 122011
 

Ibland är det svårt att hålla den hälsosamma linjen, speciellt när man går ut och äter på restaurang. Det gäller att veta hur och vad du ska välja! Därför vill jag hjälpa dig att göra bra ock kloka val när du äter ute.

Anna Skippers tips på nyttig "snabbmat"

Anna Skippers tips på nyttig "snabbmat"


Världens kök

Det asiatiska köket

Undvik jordnötssåsen som är full av kalorier. Välj istället ostronsås eller currysås gjord på buljong. Hoppa över riset och välj sallad till istället.

Det italienska köket

Fokusera på förrätterna som ofta är både goda och nyttiga. Marinerade räkor, lufttorkad skinka eller förvällda primörer är alla bra alternativ. Undvik grillad ost eller bruschetta. Hoppa över desserten och ta istället en espresso och en bit mörk choklad
Undvik pasta, pizza och grissinipinnar

Hamburgare

Välj rätt tillbehör till hamburgaren. Skippa brödet och osten, välj istället en stor blandad sallad utan dressing

Det grekiska och turkiska köket

Välj tomat eller grönsallad till förrätt. Om du vill ha fetaost, välj en gjort på get eller får-mjölk och be om halva mängden. Välj grillad fisk eller skaldjur till huvudrätt.
Houmus och smårätterna är toppen.

Souvlaki, tsatsiki, grönsaksrätter och grillade fisk och skaldjursrätter är toppen.

Det indiska köket

Tandoorirätterna är bra men undvik det vita riset, ta en sallad istället

Det svenska köket

Undvik stekta och panerade rätter, välj istället ångkokt lättrimmad torsk, stekt eller kokt lax och pocherad kyckling. Undvik helt färsrätter så som köttbullar och pannbiff, välj istället ”helt” kött, helst viltkött.
Inlagd sill är alldeles för söt – undvik helt
Undvik potatis i alla dess former, välj istället rotfrukter och/eller sallad

Det japanska, kinesiska och thailändska köket

Sushi (i nödfall) och miso soppa är OK. Välj istället sashimi.
Det japanska köket innehåller mycket alger och fisk som är bra.
Thailändska köket är OK. Kokosmjölk och curryrätter med räkor och kyckling samt wookade alternativ är bra. Hoppa över riset och välj sallad till istället.

Hoppas det hjälper dig på vägen. Jag har även 12 ”budord” som man kan utgå ifrån när man äter ute. Klicka på loggan nedan så kommer ni dit.

Klicka på min logga för att komma till de 12 budorden.

Hoppas det blir lite enklare att äta ute och välja nyttigt nu. Det viktiga arbetet mot en bättre hälsa består bra och goda val. Du ska inte känna att du väljer bort saker, för det gör du inte. Det handlar om att byta vanor och att lära om. Din känsla ska vara att du äter godare, klokare och nyttigare.

Kram Anna

Rekommendera detta till någon annan
  • Facebook
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
  • Yahoo! Buzz

Sorry, the comment form is closed at this time.