Maj 092011
 

Eftersom jag får så mycket frågor gällande sockerberoende, tar jag om innehållet från ett gammalt inlägg. Det innehåller en del viktiga tips från min vän och kollega sockerberoendeexperten Bitten Jonsson. Har du läst informationen förut, kanske det kan vara bra med en liten påminnelse igen. :)

LÄS MER OM VÅR GEMENSAMMA KURS I SOCKERBEROENDE LÄNGRE NER
Kontrollera ditt sockerberoende med Anna Skippers tips

Anna Skippers drink för sockerberoende


Att tänka på vid sockerberoende

  • Framförhållning. If you don’t plan you plan to fail. Se till att du har en plan för dagen.
  • Gör det enkelt.
  • Utsätt dig inte för frestelser. Sitt inte och stirra på sötsaker-kolhydraterna. Och lukta inte på dom! Såg att någon ”expert” föreslog att om du tänker tillräckligt länge och intensivt på choklad så räcker det och du blir nöjd. Oh my God, snacka om att inte fatta besattheten i beroendet. Den uppmaningen leder direkt till påslag av dopamin och sen är vi igång att äta. Vi vet idag att vår hjärna är  mycket känslig för syn och luktintryck, vilket kan starta frisättning av signalsubstanser som gör att vi blir mer sugna. Socker är en drog för oss som har problem med sockerberoende.
  • Se till att du har ett backup-system, många telefonnummer, dvs ett nätverk av andra som förstår hur en addicts hjärna fungerar. Se till att kan dina vänner när helst nöden kräver. Avtala med några om hur och när ni ringer varandra.
  • Om din socker-samvete fortsätter att tjata, ta med det till ett 12-stegsmöte och berätta vad han/hon säger. Prata om Trollen så spricker dom!
  • Vila och sov, sov och vila.
  • Rör på dig! Hur än vädret är så ut och gå. Kom ihåg att fysisk aktivitet, reglerar kroppens naturliga rytmer, avgiftar slaggprodukter, syresätter din hjärna mm.
  • Nu kommer ljuset med stormsteg, ut och njut.
  • Ut i naturen, det har en enormt läkande kraft.
  • Se till att få beröring, lek med barn och husdjur eller få massage i alla former. Det ökar oxytocinet. Läs gärna Kerstin Uvnäs Mobergs nya bok, Närhetens Hormon. Den ger fler tips.
  • Det viktigaste av allt, ta en dag eller bara en timme i taget. Börja dagen med att fråga dig själv. Vad behöver jag göra idag för att sätta min abstinens och mitt tillfrisknande först – och vilka friskfaktorer kan jag tillföra idag? Ta ett beslut på morgonen, att vad som händer idag, bara idag, så ska jag inte äta för att trösta mig.
  • Skriv ner tre saker du är tacksam för på kvällen när du lägger dig.


Kurs i sockerberoende

I maj kommer jag och Bitten köra en Beroende special vecka på kurserna i Turkiet. En veckas special kommer även köras under oktober. Otroligt lärorikt och enormt viktig kurs för addicts av alla olika slag. En resa som är livslång måste man lära sig att hantera på bästa sätt! Livet är så fantastiskt – här får ni kunskap som räcker hela livet och som borgar för hög livskvalitet.

Mera info på här om Sockerberoende kurserna.

Rekommendera detta till någon annan
  • Facebook
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
  • Yahoo! Buzz

  2 Responses to “Sockerberoende, sockerberoende, sockerberoende”

  1. Jag var socker beroende förut!
    Ush! Men blev rekomenderad magnesium tillskott då det sägs att vi är många som har underskott av det..
    Och det blev absolut skillnad plus det du rekomenderar såklart;)..

  2. Jätte bra tips! Jag använder dem dagligen och det var jätte bra att bli påmind.

    Tack!

Sorry, the comment form is closed at this time.