Dec 032010
 

Allt går att sälja med mördande reklam heter det så fint. Och visst är det så. Många produkterna i hyllorna hos hälsokost kedjor och livsmedelshandeln lanseras som nyttiga snacks, nyttigt mellamål, smala måltidsersättningar mm. Är det sant?

Många är de som ständigt kämpar med sin vikt , det vet jag som får massvis med mail dagligen  från alla ”bantare” som inte lyckats. Ett rop på hjälp är vanligt, för de flesta är förvirrade av all info som sprids via media och reklam. Och vilka produkter skall man egentligen välja från det jätteutbud  som idag finns på alla hyllor och marknadsförs som bantarens väg till drömkroppen?

Produkterna marknadsförs som nyttiga mellanmål och måltidsersättningar. Men många av hälsobarerna kan enligt kritikerna ge ökat sötsug och bukfetma.

- De stimulerar ofta aptiten och innehåller stora mängder socker och kalorier, säger professor Charlotte Erlanson-Albertsson i Expressen.  Genomgången visar att det är så koncentrerat socker i de nyttiga måltidsersättningarna och mellanmålen att aptiten aktiveras. Du kan med andra ord bli fetare och mer sötsugen av att äta dem! Socker ökar aptiten!!

Det finns ett 50 tal olika ”sockervarianter” man kan använda sig av istället för ”vanligt” socker och som konsument är det lätt att bli lurad. Kornmalt, dextros, maltodextrin, melass, nutrasweet, listan kan göras lång.

Hyllorna med så kallade hälsomellanmål, nyttosnacks och måltidsersättningar tar allt större plats i butikerna. På förpackningarna står det ”en portion frukt”, ”ekologiskt framställt”, ”fullkorn” och ”välbalanserat och sunt alternativ”. Tro inte på allt de utlovar!! Var kritisk och ät mera från naturen och mindre  från livsmedelsjättarna!!

Jag är skarpt kritisk till företag som Life som utger sig för att vara ”Nordens ledande handelsplats för produkter och tjänster inom hälsa” inte tar mera ansvar för sitt produktsortiment ! Och att Gunnel Åkerman, VD för Life (som dessutom helt plötsligt blev hälsoexpert i Förkväll…) inte tar ansvar och väljer bort denna typ av bluffkost i sina butiker. Detta vittnar om ett lågt hälsomedvetande och högt vinstintresse på bekostnade av människors lidande och kanske övervikt. Nej tacka vet jag gammaldags butiker som Gryningen och andra hälsobefrämjande aktörer som tar ansvar för sitt produktsortiment!

Tar inte våra livsmedelsbutiker och hälsokostkedjor ansvar måste du som konsument börja göra medvetna val!

Rekommendera detta till någon annan
  • Facebook
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
  • Yahoo! Buzz

  4 Responses to “Fatburners, måltidsersättningar och ”nyttiga” bars. Dolda sockerbomber – Jag är kritisk mot Life och andra kedjor som saluför detta som nyttigt!”

  1. Håller fullständigt med! Det är så dålig stil att de bara tänker på att tjäna pengar på de som tror att de väljer hälsosamt.
    Bra att du tar upp detta!

  2. Åh Anna.. du är så omtänksam som vill hjälpa människor med sund kost som är A & O!! Du ger stor inspiration, fortsätt med det :-) Kram

  3. Ja att Life verkar vara ute efter att tjäna pengar tycker jag är tydligt. Kolla på den här filmen och fundera på vad du tror står i fokus för hälsan när det gäller Life och Lifekoncernen.

    Titta gärna på den här filmen med:
    http://www.youtube.com/watch?v=TgverOxKtII

    Har fått ta del av många fakta som verkligen gör mig förbryllad när det gäller Gunnel Åkerman och Life.

    Anna Skipper är en av mina favoriter inom hälsa och jag kan inte fatta varför Life motarbetar en så viktig hälsoföreträdare? Anna Skipper var ju den som drog igång hela den nya hälsotrenden genom Du är vad du äter, som lett till ett helt nytt hälsomedvetande i Sverige. Man blir verkligen misstänksam när man tar del av alla fakta gällande Life’s agerande.

    Gunnel Åkerman var med i diskussionerna som ledde fram till att Life i ett kontrakt erbjöd Anna Skipper 1,5 miljoner i förlikning. Dock hade Life tagit bort vissa delar ur grundavtalet, t.ex produktstöd, varför Anna tackade nej då budet inte nära täckte vad som var avtalat. Till det ska man lägga den skada Life redan då orsakat Anna Skipper.

    Kan det vara så att Gunnel Åkerman och Life aktivt motarbetar Anna Skipper och rider på hennes rygg för att ta sig fram?

    Att Gunnel Åkerman figurerat i Förkväll som deras hälsoexpert, där Gunnel om samma saker som Anna Skipper lagt grunden till, gör mig än mer misstänksam. Kan Life aktivt ha stoppat Anna Skipper för att själv positionera sig och nå ut?

    Oavsett så säger jag, skäms Gunnel Åkerman och Life för att ni inte gör rätt för er och för att ni medvetet skadar Anna Skipper.

    Det borde vara enkelt att förstå situationen.

    Anna Skipper, Life och Lifebutiken skapar ett avtal där Anna Skipper ska vara frontperson för Life. Detta för att locka kunder till butikerna och på så sätt stärka Lifes varumärke. Anna Skipper är positiv till avtalet eftersom hon vill jobba för den svenska folkhälsan. Som programledare i tv tjänar Anna inte speciellt mycket, så hon behöver sälja sitt namn och bild för tjäna sitt levebröd. Inte ens Anna Skipper kan ju leva och vara verksam utan betalning.

    Saken behöver ingen vidare förklaring mer än att INGEN ska behöva jobba gratis. DET borde ett vinstdrivande bolag som Life begripa. Att Life själva tar 180.000 sek för en annons i sin egen tidning visar att Life förstår att PR är något man måste betala för.

    Gunnel Åkerman är VD för Life och hon var med och diskuterade en förlikning med Anna Skipper. En förlikning är alltid lägre än ursprungsbeloppet!! Men när Life på ett mirakulöst sätt vann i Tingsrätten, (domen överklagas på många punkter) skiter Gunnel Åkerman i sitt eget och Life’s förlikningsbud och tar till kronofogden istället. Skäms!

    VD för Life. VD för HÄLSA med enbart pengar i fokus och tydligen total avsaknad av moral och etik. Det är ju praktiskt taget livsfarligt. Föreställ er att det kommer in en produkt som ”kan” ha farliga biverkningar men som är otroligt lönsam, VÄLJER DÅ GUNNEL ÅKERMAN ATT SÄLJA DEN??? Nej kanske du svarar. Tänk efter, vågar du ta risken?? Ska ett bolag som säger sig representera hälsa få agera hur som helst? Är inte etik och moral grundpelare för vårt välbefinnande och vår hälsa???

    Koncernchefen Lars Fins är en annan figur som även han förbryllar mig. Lars Fins uttalanden ang. den annonskampanj som Life bedrivit, som blivit anmäld till Konsumentombudsmannen av Livsmedelsverket, visar att Life drar sig i det längsta när det gäller att göra rätt för sig och följa lagar och förordningar.

    Lars Fins har gjort en rad märkliga uttalanden ang. Life’s avtalsbrott mot Anna Skipper som jag vill återkomma och kommentera senare när jag läst på ännu mer.

Sorry, the comment form is closed at this time.