Sep 242010
 
Håller din mage måttet?

Håller din mage måttet?

Idag skriver jag om den farliga bukfetman i Aftonbladet. Nu kan du själv mäta ditt bukfett och se om magen håller måttet!

Lägg dig på rygg, lägg ett vattpass över naveln, mät höjden från golvet till vattpasset med en tumstock eller linjal så får du fram höjden på maggen!!

Kvinnor skall ligga under 20 cm.

Män skall ligga under 22 cm.

VAD GER UPPHOV TILL BUKFETMA – UNDVIK

Stress

Transfetter (industriellt framställt delvis härdat fett)

Socker och snabba kolhydrater

Kakorna och fikat till kaffet

Hög intag av alkohol

Oregelbundna mattider – ökar risken för metabola syndromet där bla bukfetma ingår

Stillasittande leverne

Snabbmat och prefabricerad mat

Vilken är bästa metoden att bränna bort buken om det visar sig att jag lider av farligt bukfettet?

Det enda sättet är att göra en långsiktigt livsstilsomläggning. Här finns inga quick fix. Långsam och långsiktigt ny livsstil är det som gäller!

Det är våra vanor som skapar hälsan och inte undantagen!

Vad ska jag äta ?

Medelhavskost gör underverk

Proteiner från vitt kött såsom kyckling, kalkon

Fet fisk, makrill, sill, lax

Fullkornsprodukter – gå från vitt till brunt – ju grövre med mycket hela korn desto bättre

Olivolja

Grönsaker i massor, gärna tillagade

Bönor o linser, ger både proteiner, kolhydrater och fibrer. Linssoppa är utmärkt middag!

Omega 3 fettet varje dag hjälper till att föra ut det skadliga fettet från kroppen. Ät 2 tsk kallpressad linfröolja / dag alt marina omega 3 fettet från fisk alt kapsel

Nötter, frön och oliver

Bär- perfekt att ta en smoothie på morgonen med proteinpulver, sojayogurt och bär istället för en stor frukost.

Ha alltid en påse torkad frukt och nötter med dig så du har lite rescue snack ifall hunger sätter in!

En proteindrink med psylliumfrön är ett utmärkt mellanmål eller ett alternativ till frukost.

Ibland kan du ta

1-2 glas rött alt vitt vin ( IBLAND!!!)

Starka kryddor är stimulerande och ökar fettförbränningen. Därför kan du gärna tillföra lite av följande varje dag:

Ingefära ( drick gärna en mugg hett ingefärsthe på morgonen och ta ytterligare ett par koppar under dagen)

Chili, röd, het

Cayenne peppar

Svartpeppar

Vitlök

Gurkmeja

Kanel

Rekommendera detta till någon annan
  • Facebook
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
  • Yahoo! Buzz

  One Response to “Bukfetma – How low can you go? Mät höjden på din mage!”

  1. Hej Anna! Jag vet snart inte vad jag ska ta mig till med min pojkvän som är 22, jag har nog aldrig träffat någon som äter och dricker så onyttigt som han. Till att börja med dricker han nästan aldrig vatten, han tycker att det är äckligt och dricker istället cola, kaffe och jucie varje dag, och några gånger i veckan blir det även öl. Han äter aldrig grönsaker, är högst en gång i veckan han kan äta en frukt då det är för att jag får tjata på honom eftersom att jag blir orolig för han. Annars lever han mest på pizza, hamburgare, pasta och dylikt. Själv försöker jag att äta en varierad kost, blir en del ”skräpmat” för mig iblkand också men aldrig varje dag och jag dricker alltid vatten och rör på mig. Han sitter däremot väldigt mycket still vid datorn. Spelar ingen roll vad jag säger till honom, han vägrar att äta nyttigare. Jag vet inte vad jag ska göra för att få honom att inse att det inte är hälsosamt för honom att fortsätta så här. Vad ska jag göra?

    /Hjälp

Sorry, the comment form is closed at this time.