Dec 232009
 

Julbordet:
Grundrådet vid allt matintag är; ät så enkelt som möjligt! Ju mer du blandar desto värre. Själv satsar jag på fisken, sillen, skaldjuren och allt det gröna på julbordet. Ett gott råd är att försöka undvika för många kombinationer såsom; lax, sill, potatis, skinka, rödbetssallad, julkorv, sylta, revben, risgrynsgröt, jultårta, mandariner……behöver jag nämna mera??
Känner hur magen svullnar vid blotta tanken…!!
TIPS: Tag matsmältningsenzymer 2 st innan du går loss på maten. Det underlättar  spjälkningen och gör att du känner dig mindre uppkörd.

Julafton och maten
Äta en bra frukost, inget mellanmål och därefter julbordet så man har en frisk och sund hunger. Viktigt att tänka på är att äta långsamt och att tugga maten ordentligt. Sluta äta när du känner dig mätt! Undvik att ta det där extra bara för att alla andra äter.
Om man äter något precis innan julbordet för att inte vara helt utsvulten tror jag man lurar sig själv. Du kommer troligen äta för mycket av allt ändå, även om inte hungern finns där. Oftast är ögat hungrigare än magen.

Julfällorna
Idag har vi ständigt ett överflöd av mat vilket inte var fallet förr i tiden då julbordet var en form av en belöning efter kanske månader av snål kosthållning och för dålig tillgång på mat.
Ät bara när du känner dig hungrig – överät inte.
Tugga maten ordentligt och njut verkligen av det du äter.
En liten nubbe till maten kan faktiskt underlägga matsmältningen, speciellt av fet mat då alkohol är fettlösande!
Även om jag in grunden inte förespråkar kaffe så kan en liten espresso efter maten kan öka på saltsyrahalten i magen och snabbar på fördelningen av maten.
Tag gärna matsmältningsenzymer (finns i hälsokosten eller www.skippersmart.se) precis innan du börjar äta om du planerar att mer än vanligt. En räddare i nöden för mig!

Jul, vikten och humöret
Äter man mer än man förbränner går man givetvis upp i vikt. Vill man ändå öka kaloriintaget under julhelgen är ett hett tips att ta långa härliga promenader. Minst 1,5 timmar per dag. Köp en stegräknare och håll koll på hur mycket du går. Över 15 000 steg per dag skall skydda dig från de värsta julegrisvalkarna!!
(Skönt att rensa skallen också från allt pladder med släktningar man normalt sett kanske inte umgås med…)

Promenaden hjälper  alltså både vikten och humöret!

En riktigt God och njutningsfull jul till er alla!!

Rekommendera detta till någon annan
  • Facebook
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
  • Yahoo! Buzz

  3 Responses to “Tipsen som räddar julen, vikten och humöret!”

  1. Ja du, detta ska jag verkligen tänka på imorgon, men sitter här redan med en jättesvullen mage efter allt godis som jag har proppat i mig nu ikväll ! Usch !!!

    Jag började för ett tag sen att äta efter GI-metoden och mådde då så bra som jag aldrig nånsin gjort innan, ska sätta igång med det nu igen för nånting hände på vägen och jag föll in i samma gamla hjulspår som innan. (Varför gör man det egentligen)??

    Jag kan ju inte kalla mig för särskilt mkt överviktig, men nånstans mittimellan och på väg till att KUNNA bli !

    Ok, ha en bra jul och om du nångång kommer ihåg det, sätt då in ”receptet” på nåt som är bra för svullen mage.

  2. Hej Anna! Har följt dessa tips under julen, trots alla äldre släktingar som försöker truga i en massa mat. Funkade kanon;) Ville bara säga att jag nog inte missat ett enda program av ”Du är vad du äter”. Du är en stor inspirationskälla för mig!
    Ha det gott, Mvh Anna

    • Hej Anna,

      Det var verkligen roligt att höra!!
      Och TACK för att du tittar på alla programmen!
      Då är du i fin form nu redo för ett nYtt och spännande år!

      STOR KRAM

      Anna

Sorry, the comment form is closed at this time.