Nov 192009
 

Får oerhört många frågor gällande kolesterol och om man kan reglera/påverka sina kolesterolvärden med hjälp av kosten.

Man skall vara medveten om att vissa har högt kolesterol pga arvsanlag och vissa får högt kolesterol pga osunda vanor. Genom livsstilsförändringar kan man på egen hand påverka sin hälsa mycket positivt.

Läkare Andreas Enefeldt skriver följande gällande medicinering:

”Så här ser det ut enligt en analys av tillgänglig forskning i The Lancet (kanske den mest ansedda tidskriften för liknande vetenskap) januari 2007 för personer utan känd hjärtsjukdom:

Kvinnor – ingen visad nytta av kolesterolsänkande medicin.

Män över 69 år – ingen visad nytta.

Män under 69 år med hög risk för hjärtsjukdom har liten effekt – efter fem års behandling är chansen att medicinen skyddat från ett sjukdomsfall (ex hjärtinfarkt) två procent. 50 sådana män som äter medicin i fem år vardera resulterar alltså i ett mindre sjukdomsfall.

Utifrån den informationen går det såklart bra att själv välja om man önskar behandlas, och riskera biverkningar. I extrema fall kan det naturligtvis tänkas att riskminskningen blir större, men detta är den ungefärliga storleksordningen för de flesta.”

Kost och livsstil – vad du själv kan göra

Man har i ny forskning påvisat att det mättade animaliska fettet som tidigare varit bannlyst och ansågs vara kolesterolhöjande ej är den stora orsaken!! Du kan lugnt äta viltkött, steka i riktigt smör, äta ost och göra gräddsåser! MEN det är de snabba kolhydraterna som måste bort.

Bovarna du skall undvika är

Transfetter/härdad fett/margariner

Halvfabrikat och snabbmat

Lättmargariner

Snabba kolhydrater ( en av de värsta bovarna) vitt bröd, kakor, bakverk, läsk,vit pasta, vitt ris, godis, socker osv

Dra ned på kaffe – 1-2 koppar / dag ok

Alkohol

Välj istället

Mörk bröd, fullkornsprodukter osv.

Mycket frukt och grönt

Viltkött är toppen

Riktigt ekologiskt smör, grädde, ost (gärna från får eller get om möjligt)

Olivolja 1 msk / dag gärna på salladen eller till matlagning ( jag steker i lika delar smör och olivolja)

Ät gärna mera fet fisk som lax, makrill, sill, böckling osv

Havregrynsgröt med 2 tsk psylliumfröskal

Sojamjölk

Vegetariska sojaprodukter

Tillskott

2 tsk kallpressad linfröolja/ dag. Omega 3 fetter ökar det nyttiga HDL kolesterolet och sänker det onda LDL kolesterolet.

Omega 3 fetterna är det bästa sättet att få ned det onda kolesterolet. Äter du blodförtunnande medicin måste du dock först kontakta din läkare då omega 3 fetterna också har blodförtunnande effekt.

Algine Plus 4 tabletter / dag på morgonen ( vitaminer/mineraler från alger – en liten hälsokostbutik på burk)

Produkterna kan du beställa på www.skippersmart.se eller hitta i hälsokostbutiken.

Sätt även fart på motionen. Rör på dig 1 timma/dag. Kan säga att det gör underverk.

Rådgör dock alltid med din läkare om du har höga värden och känd hjärtproblematik i släkten.

Rekommendera detta till någon annan
  • Facebook
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • Live
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!
  • Yahoo! Buzz

  3 Responses to “Högt kolesterol – Medicinera eller använda maten som medicin?”

  1. jag vet en med diabetes som fick högt kolestrol och läkaren sa där att personen endas kunde påverka värdena lite själv, fick därför medicin. Eftersom läkaren tyckte att den här personen redan skötte sig så bra för man såg det på diatbetesproverna? Kan det vara så? Eller har läkarna lätt att skriva ett recept istället för att rekomendera annat?
    Har också hjärtproblem i släkten. Sorligt när unga människor ska ha detta problem:S

    Jag undrar lite om hårdbröd. Är det nyttigt? En del påstår att det innehåller mycket kolorier. Och då blev jag lite skraj eftersom jag nästan aldrig äter vaniljjgt mjukt bröd, inte fullkorn heller, utan mest hårdbröd. Är det helt galet?

  2. Hej Anna !!!!
    Tusen, tusen tack för att jag vann din skipper bag hos Malou. Detta var ett tecken från ovan. Jag gick fram och tackade dig personligen. Ja, nu har jag böjat enligt din metod. Det har gått väldigt bra. På 5 dagar -3 kg. Jag motionerar 6d/v. Stavgång före frukost ca 2,6km efm stavgång igen 2,6km. Dessutom simmar jag 1000m 1-2 ggr/v och dansar oriental 1g/v. Så jag bör klara -10 kg till mitten av feb då jag äker till thailand igen. Men på helgen kan jag då äta din havregrynsgröt för att få variasion ?? Sedan så undrar jag vad skall jag äta i Thailand ? Vi hyr bara rum och vi tänker även denna gång åka runt och se oss omkring. Har du några tips? Förra gången gick jag upp 5 kg/3v. Detta var fruktansvärt. Till saken hör också att jag slutade att röka förra året, jag är inte ung längre 52 år. Så allt känns svårt,MEN det måste gå på något sätt. Men jag behöver tips och råd för att gå vidare. Många kramar Annbritt

    • Hej Ann Britt
      Det var roligt att höra!!
      Fantastiskt vad duktig du är med din träning.
      Tycker du skall satsa på viktpaketet på http://www.skippersmart.se. Med kuren kommer en folder du skall följa. Det kombinerat med din träning kommer få dig i fin form tills Thailand.

      I Thaliand:
      Hoppa över riser och nudlarna och ät grönsaker och proteiner ( skaldjur, fisk , kyckling osv. )Då kommer du inte gå upp i vikt på plats. Sedan tar du med dig proteinet som du äter som morgondrink/frukost!

      Anna

Sorry, the comment form is closed at this time.